Life as miracle: some keys of Víctor Erice’s filmography

Authors

  • Jorge Latorre Universidad de Navarra

Keywords:

Author films, fictional documentary, Spanish cinema, cinema du reel, autobiographynegative stereotypes by mass media

Abstract

Despite his scarce productions, Victor Erice (1940) is one of Spain’s most renowned teacher of film makers. Cult author, slow and obsessed in his themes, jealous on its soberanity as an artist, he made a cinema counterclockwise the rules of the market, although his three productions received important European awards. It is a cinema that talks of universal human issues from the author’s perspective. A film production more proper for a museum than for the mass entertainment circuit.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Jorge Latorre, Universidad de Navarra

Doctor en Historia del Arte (1998) y Bachelor en Filosofía (1996) por la Universidad de Navarra. Fulbright Visiting Scholar de estudios artísticos y gestión cultural en el Department of Fine Arts de la New York University, durante el curso 2001-2002. Desde 1998 es profesor adjunto del Departamento de Cultura y Comunicación Audiovisual, en la Facultad de Comunicación de la Universidad de Navarra. Imparte la asignatura Fundamentos Culturales de la Comunicación II (Arte y fotografía), el seminario de Cultura de la imagen, y los cursos de doctorado Crítica artística, Cultura visual contemporánea y Poética e iconología. Sus líneas prioritarias de investigación son teoría y crítica de las artes visuales e historia de la fotografía y del cine. Es autor del reciente libro Tres décadas de El espíritu de la colmena (Víctor Erice), Eiunsa, Madrid, 2006.

References

BALLÓ, J. (2003). “Encuentro con Víctor Erice”, en Culturas (La Vanguardia) núm.

, 19 de noviembre.

BERGALA, A. (2006). “Kiarostami-Erice: Les chemins parallèles de la création”, en

Cahiers du Cinéma, Février, pp. 84-88.

BERGALA, A. y BALLÓ, J. (comisarios) (2006). Erice-Kiarostami. Correspondencias,

catálogo de la exposición, Barcelona-Madrid.

BETTETINI, G. y FUMAGALLI, A. (2001). Lo que queda de los medios. Pamplona:

Eunsa.

DULCE, J.A. (1997). “Ordet”, en Nickel Odeon, núm. 8, pp. 39-42.

EHRLICH, L.C. (2000). An Open Window. The Cinema of Víctor Erice. London: The

Scarecrow Press.

ERICE, V. (1989). “A una sombra”, en Cinema 2002, núms. 61-62, marzo-abril.

——— (1998a). “Literatura y cine”, en Banda Aparte, núms. 9-10, enero.

——— (1998b). “Escribir de cine, pensar el cine…”, en Banda aparte, núms. 9-10,

enero, pp. 3-4.

——— (2001). La promesa de Shanghai, guión cinematográfico. Barcelona: Plaza y Janés.

——— (2003). “A modo de prólogo”, en LLANO, R. Andréi Tarkovski, Ediciones de

la Filmoteca, Valencia, v. I, pp. 4-18.

ERICE, V. y OLIVER J. (1985). Nicholas Ray y su tiempo. Madrid: Filmoteca Española.

GOMBRICH, E.H. (1980). “Four Theories of Artistic Expression”, en The

Architectural Association Quarterly, vol. XII, pp. 4-22.

——— (1992). “Cuatro teorías sobre la expresión artística”, en Atlántida, V. III,

núm. 9. pp. 4-22.

GREINER, H. y GILLE, B. (1989). El espíritu de la colmena (découpage). París:

Editions Hispaniques.

KIAROSTAMI, A. (1994). “¡Qué vivan los sueños!”, Comentarios a su película A

través de los olivos. DVD colección Divisa.

KOLARCICK, M. (1991). The Ambiguity of Death in the Book of Wisdom, 1-6. Roma:

Pontifical Biblical Institute.

KRAKAUER, S. (1989). Teoría del cine. La redención de la realidad física. Barcelona: Ed.

Paidós Estética.

LATORRE, J. (2004). “Salvar al Minotauro. Un estudio iconológico de la portadora

de luz en la obra de Picasso”, en Actas del XIV Congreso del CEHA, Málaga, V. 2, pp.

-70.

——— (2006a). “El Humus hispánico del realismo poético de Erice”, en ¿Sabia

Nutricia? El lugar del realismo en el cine español, Actas del XI Congreso Internacional de la

Asociación Española de Historiadores del Cine. Córdoba: Filmoteca de Andalucía, pp. 77-87.

——— (2006b). “La forja de la identidad en El espíritu de la colmena (Víctor Erice)”,

en Personaje, acción, identidad. Pamplona: Eunsa, pp. 111-142.

LOTITO, L. (ed.) (2003). Il mito e la filosofia. Milano: Mondadori.

LLANO, R. (2003). Andréi Tarkovski, Ediciones de la Filmoteca, Valencia, v. I.

MOLINA FOIX, V. (1985). “La Guerra detrás de la ventana: Notas de lectura de El

espíritu de la colmena”, en Revista de Occidente, núm. 53, octubre, pp. 117-120.

PANOFSKY, E. (1972). Estudios sobre Iconografía. Madrid: Alianza.

——— (1996). Ikonographie und Ikonologie. Eine Einführung in die Kunst der Reanissance.

Köln: Dumont.

PENA, J. (2004). El espíritu de la colmena: Víctor Erice. Barcelona: Paidós.

PÉREZ PERUCHA, J. (ed.) (2006). El espíritu de la colmena... 31 años después. Valencia:

Institut Valencià de Cinematografia, IVAC-Filmoteca.

QUINTANA, A. (2005). “Modelos realistas en un tiempo de emergencias de lo

político”, en Archivos de la Filmoteca, núm. 49, pp. 11-31.

RATZINGER, J. (1992). Creación y Pecado. Pamplona: Eunsa.

RICOEUR, P. (1970). Finitudine e colpa. Bologna: Mulino.

RUBIO, M. OLIVER, J. y MATJI, M. (1976). “Entrevista con Víctor Erice”, en

ERICE, V. y FERNÁNDEZ-SANTOS, Á. El espíritu de la colmena. Madrid: Ediciones

Querejeta.

SAVATER, F. (1976). “Riesgos de la iniciación al espíritu”, en ERICE, V. y

FERNÁNDEZ-SANTOS, Á. El espíritu de la colmena. Madrid: Ediciones

Querejeta.

TARKOVSKI, A. (1991). Esculpir en el tiempo: reflexiones sobre el arte, la estética y la poética

del cine. Madrid: Rialp.

UNAMUNO, M. (1999). La Tía Tula. Madrid: Alianza

VV.AA. (1993). Fernando Fernán Gómez. El hombre que quiso ser Jackie Cooper, San

Sebastián: Patronato Municipal de Cultura de San Sebastián.

ZUNZUNEGUI, S. (1994). “Entre la historia y el sueño: Eficacia simbólica y

estructura mítica en El espíritu de la colmena”, en ZUNZUNEGUI, S. (1994) Paisajes de

la forma. Ejercicios de análisis de la imagen. Madrid: Cátedra, pp. 42-70.

——— (1998). “El espíritu de la colmena”, en BORAU, J.L. (comp.), Diccionario del

cine español. Madrid: Alianza / Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas

de España, pp. 328-329.

Published

03/06/2022

How to Cite

Latorre, J. . (2022). Life as miracle: some keys of Víctor Erice’s filmography. Revista De Comunicación, 6(1), 99–122. Retrieved from https://revistadecomunicacion.com/article/view/2832

Issue

Section

Papers