Max T. Vargas and international fashion in the context of photography in Arequipa

Authors

  • Ana Balda Universidad de Navarra
  • Jorge Latorre Universidad de Navarra

Keywords:

Max T. Vargas, peruvian photography, fashion photography, photography portrait, fashion history

Abstract

The portraits by Max T. Vargas are an essential key to understanding what fashions were followed by the high society of Arequipa during his time. But also, they provide insights into how Max T. Vargas used both fashion and ambiance resources, rather than post-touching techniques, as tools to portray the photogenic qualities of his clients. This aspect distinguishes Max T. Vargas from the pictorialist fashion being used by the most renowned photographers in the international context of the time and brings him closer to the way modern fashion photographers. However, in the second decade of the twentieth century, when pictorialism was also in fashion in the photographic portrait context of Arequipa, Max T. Vargas could not cope with his competitors and had to move to another city.

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Author Biographies

Ana Balda, Universidad de Navarra

Comunicación por la Universidad de Navarra y profesora de Historia de la Moda
desde la prensa especializada en la misma universidad. ana.balda@gmail.com

Jorge Latorre, Universidad de Navarra

Doctor en Historia del Arte por la Universidad de Navarra y Profesor de Cultura Visual en la
Facultad de Comunicación de la misma universidad. jlatorre@unav.es

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Referencias de las imágenes

Fig. 1. Garay & Villacorta, Max T. Vargas y Emilio Diaz, dos figuras fundacionales….p.

Foto: Max T. Vargas.

Fig. 2. Garay & Villacorta, Max T. Vargas y Emilio Diaz, dos figuras fundacionales….p.

Foto: Max T. Vargas.

Fig. 3. Reinas de los Juegos Florales de Arequipa, 1912. Foto: Max T. Vargas. Col.

Archivo Fotográfico Martín Chambi, Cusco.

Fig. 4. Garay & Villacorta, Un arte arequipeño: maestros del arte fotográfico…p. 94-95.

Foto: Max T. Vargas.

Fig. 5. Garay & Villacorta, Max T. Vargas y Emilio Diaz, dos figuras fundacionales….p.

Foto: Max T. Vargas.

Fig. 6. Garay & Villacorta, Un arte arequipeño: maestros del arte fotográfico...p. 66.

Foto: Max T. Vargas.

Fig. 7. Ilustración Peruana, 16-07-1913, p. 189.

Fig. 8. Garay & Villacorta, Max T. Vargas y Emilio Díaz, dos figuras fundacionales….p.

Foto: Max T. Vargas.

Fig. 9. Garay & Villacorta, Max T. Vargas y Emilio Díaz, dos figuras fundacionales….p.

Foto: Max T. Vargas.

Fig. 10. Garay & Villacorta, Max T. Vargas y Emilio Díaz, dos figuras fundacionales…

.p. 80. Foto: Max T. Vargas.

Fig. 11-12. Garay & Villacorta, Max T. Vargas y Emilio Díaz, dos figuras

fundacionales….p. 78. Foto: Max T. Vargas.

Fig. 13. Deifilia Dongo, Arequipa 1907. Foto: Max T. Vargas. Colección

privada.

Fig. 14. María Antonieta Gibson, 1909. Arequipa h. 1909. Foto: Max T. Vargas.

Colección privada.

Fig. 15. Tarjeta postal. Queen of Spain. 1910. Foto: Hauser y Menet.

Fig. 16. “La moda femenina”. La Esfera, nº 106. 1916

Published

24/05/2022

How to Cite

Balda, A. ., & Latorre, J. . (2022). Max T. Vargas and international fashion in the context of photography in Arequipa. Revista De Comunicación, 13(1), 7–37. Retrieved from https://revistadecomunicacion.com/article/view/2716

Issue

Section

Papers