Journalism as an essential protagonist in the plot of the series The Crown

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26441/RC21.2-2022-A13

Keywords:

journalism and film, politics and film, The Crown, Elizabeth II, British Crown, audiovisual narrative, Emmys, series, Netflix

Abstract

The media play a key role in the script of the successful Netflix series The Crown (Peter Morgan, 2016-2020), since a multitude of information-related actions appear in its 40 episodes. Journalism is essential in the daily agenda of the royal family and politicians and it becomes the undisputed protagonist to unite the plot, even with some chapters in which it occupies more than half the time. To quantify the presence of journalism in the four seasons, this research uses a structuralist method inspired by the book Morphology of the story (1928), by Russian Vladimir Propp, which extracted 31 irreducible functions or actions after analyzing one hundred traditional stories. This work is based on the template made by itself Morphology of the journalist in the cinema, with 70 functions in three spheres: with high, medium and low impact of journalism. Among the conclusions, the constant presence of journalism stands out from the first minutes of each episode to the end, with which headlines, flashes, radio broadcasts or television images mark the rhythm of the narrative thread in each chapter and become the link between royal family and politicians and society. In addition, the supremacy of the work of newspapers over radio and television is observed, and the prevalence of sensational themes linked to the personal lives of royals is also detected. This investigation thus becomes a new testimony of the fruitful union between journalism and cinema. It is also another document in the history of British journalism and its decisive link with the Crown and the political life of England during several decades of the second half of the 20th century.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cristina San José-De la Rosa, Universidad de Valladolid

Doctora en Periodismo, profesora en el Grado de Periodismo y en el Máster de Cine, Comunicación e Industria Audiovisual de la Universidad de Valladolid y periodista. Premio de Periodismo Provincia de Valladolid en 2006. Líneas de investigación relacionadas con la presencia del periodista en el cine y con el periodismo cinematográfico. cristina.sanjose@uva.es

Alicia Gil-Torres , Universidad de Valladolid

Doctora en Periodismo, profesora en el Grado de Periodismo de la Universidad de Valladolid y consultora de comunicación en el Gobierno de España. Su área de especialización es Comunicación Política y Electoral y sus líneas de investigación se centran en las campañas electorales, marketing político y grassroots (contacto directo con el votante). alicia.gil@uva.es

Mercedes Miguel-Borrás, Universidad de Valladolid

Doctora en Comunicación Audiovisual, profesora titular en el Grado de Periodismo de la Universidad de Valladolid, creadora y directora del Máster de Cine, Comunicación e Industria de la Universidad de Valladolid y miembro de la Academia de Cine. Investigadora de la historia del cine y de cineastas como Ken Loach, Mario Brenta, François Truffaut, Luis Buñuel o Víctor Erice. mercedes.miguel@uva.es

References

Aumont, J.; Bergala, A.; M., Michel y V. Marc (1996). Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Barcelona: Paidós.

Barris, A. (1976). Stop the presses! The newspaperman in American Films. Cranbury, New Jersey: A.S.Barnes and Co.

Bazin, A. (2001). ¿Qué es el cine? Madrid: Libros de Cine Rialp.

Bezunartea, O.; Cantalapiedra, M.J.; Coca, C.; Genaut, A.; Peña, S. y Pérez, J.A. (2007). Periodistas de cine y ética. Ámbitos, revista internacional de comunicacion, número 16, páginas 369-393. DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2007.i16.21

Bezunartea, O.; Cantalapiedra, M.J.; Coca, C.; Genaut, A.; Peña, S. y Pérez, J.A. (2007). Si hay sangre, hay noticia: recetas cinematográficas para el éxito periodístico. Palabra Clave, volumen 10, número 2, páginas 61-74.

Bezunartea, O.; Cantalapiedra, M.J.; Coca, C.; Genaut, A.; Peña, S. y Pérez, J.A. (2008). ¿Y qué? Es periodista y además es guapa. Mujeres periodistas en el cine. Zer, volumen 13, número 25, páginas 221-242.

Bezunartea, O.; Cantalapiedra, M.J.; Coca, C.; Genaut, A.; Peña, S. y Pérez, J.A. (2008). Divismo y narcisismo de los periodistas en el cine. Textual&VisualMedia: revista de la Sociedad Española de Periodística, número 1, páginas 107-120.

Bezunartea, O.; Cantalapiedra, M.J.; Coca, C.; Genaut, A.; Peña, S. y Pérez, J.A. (2010). El perfil de los periodistas en el cine: tópicos agigantados. Intercom-Revista Brasileira de Ciências da Comunicação. Volumen 33, número 1, página 145.

Bunyol, J.M. (2017). Historias de portada. 50 películas esenciales sobre periodismo. Barcelona: Editorial UOC.

Camporesi, V. (2014). Pensar la historia del cine. Madrid: Cátedra.

Canet, F. y Prósper, J. (2009). Narrativa audiovisual. Estrategias y recursos. Madrid: Síntesis.

Caparrós Lera, J.M. (1994). Persona y sociedad en el cine de los 90. Navarra: Eunsa.

Caparrós Lera, J.M. (2007). Guía del espectador de cine. Madrid: Alianza Editorial.

Ehrlich, M C. (2006): Journalism in the movies. Illinois (EEUU): University of Illinois Press.

Ehrlich, M.C. y Saltzman, J. (2015). Heroes and Scoundrels: The Image of the Journalist in Popular Culture. Chicago: University of Illinois Press. DOI: https://doi.org/10.5406/illinois/9780252039027.001.0001

Fedele, M., Planells-de-la-Maza, A.-J., & Rey, E. (2021). La ficción seriada desde el mitoanálisis: aproximación cualitativa a los argumentos universales en Netflix, Prime Video y HBO. Profesional de la Información, 30 (2). https://doi.org/10.3145/epi.2021.mar.21. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2021.mar.21

García Gual, Carlos (2000). Prólogo. En Bou, N. y Pérez, X. (2000). El tiempo del héroe. Épica y masculinidad en el cine de Hollywood. Barcelona: Paidós Comunicación.

Gómez-Tarín, F.J.; Marzal, J.J. (Coord.) (2015). Diccionario de conceptos y términos audiovisuales. Madrid, Cátedra, Signo e Imagen.

Good, Howard (1989): Outcasts: The image of the journalists in contemporary filme. London: The Scarecrow Press.

Good, Howard (2008): Journalism ethics goes to the movies. Maryland (EEUU): Rowman and Littlefield.

Laviana, J. C. (1996): Los chicos de la prensa. Madrid: Nickel Odeón Dos.

McNair, B. (2010). Journalists in filme. Heroes and Villains. Edinburgh: Edinburgh University Press Ltd. DOI: https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748634460.001.0001

Mera Fernández, M. (2008): Periodistas de película. La imagen de la profesión periodística a través del cine. Revista Estudios sobre el mensaje periodístico, número 14, pp. 505-525. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP0808110505A/11987

Mínguez Santos, L. (2012): Periodistas de cine. El cuarto poder en el séptimo arte. Madrid: T&B Editores.

Mollejo Pérez, V. (2016). Trabajo Fin de Grado: Figura del periodista en la ficción televisiva: un análisis mixto de los rasgos distintivos profesionales. Murcia: Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación.

Mullor, M. (20 de septiembre de 2021). Los Emmys 2021: Netflix arrasa (por fin) con The Crown y Gambito de Dama. fotogramas.es. Recuperado en https://www.fotogramas.es/premios-emmy/a37654569/emmys-2021-cronica-netflix-crown-gambito-lasso/

Osorio Iglesias, O. (2009). La imagen de la periodista profesional en el cine de ficción de 1990 a 1999. Tesis en la Universidad de A Coruña.

Pastor, Á. (2010). “Quiero ser periodista: tras las motivaciones de la profesión periodística”. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación. Número 34, volumen XVII, 191-200. Recuperado de Dialnet-QuieroSerPeriodista-3167093.pdf.

Paz, M.A. y Montero, J. (1999). Creando la realidad. El cine informativo (1895-1945). Barcelona: Ariel Comunicación.

Pérez Adán, J. (ed). (2004). Cine y sociedad. Prácticas de Ciencias Sociales. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.

Roces, Pablo R. (20 de septiembre de 2021). Peter Morgan, el incisivo retratista de la Corona que alumbró 'The Crown' y se enfrentó a Boris Johnson. elmundo.es. Recuperado en https://www.elmundo.es/television/series/2021/09/20/61485cbce4d4d88d4f8b45d1.html

San José de la Rosa, C. y Gil-Torres, A. (2019a). Héroes de la noticia: periodismo, política e historia en el cine español desde ‘El sótano’ (1949) hasta ‘23-F’ (2011). Ogigia, Revista electrónica de estudios hispánicos, 27: 235-258. https://doi.org/10.24197/ogigia.27.2020.235-258 DOI: https://doi.org/10.24197/ogigia.27.2020.235-258

San José de la Rosa, C. y Gil-Torres, A. (2019b). Cine para aprender: de los cuentos de Vladimir Propp a las películas españolas con periodistas. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, Vol. 8 (2), 2019: 42-66 ISSN: 2254-4496 http://revistacaracteres.net

San José de la Rosa, C., Miguel Borrás, M., & Gil-Torres, A. (2020). Periodistas en el cine español: héroes comprometidos con la verdad. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 26 (1), 317-326. https://doi.org/10.5209/esmp.67310 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.67310

San José de la Rosa, C. (2021). Estructuralismo de Propp en los periodistas héroes y villanos del cine español. Vivat Academia, 154, 245-262. https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1350 DOI: https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1350

Tello Díaz, L. (2011). La imagen y la ética del periodista en el cine español (1896-2010). Tesis doctoral presentada en la Universidad Complutense de Madrid.

Published

08/09/2022

How to Cite

San José-De la Rosa, C. . ., Gil-Torres , A. ., & Miguel-Borrás, M. . (2022). Journalism as an essential protagonist in the plot of the series The Crown. Revista De Comunicación, 21(2), 263–283. https://doi.org/10.26441/RC21.2-2022-A13

Issue

Section

Papers