Encounters and evades between art and photography

Authors

  • Jorge Latorre Universidad de Navarra

Keywords:

Photography, the arts, visual communication, photographic genres, reality and simulacrum

Abstract

Through a rundown of the history of photography in relation to the arts, and an analysis of the historiographical milestones of photographic art, this article proposes some important questions about the differences between photography and paintings, which makes it especially suitable for the artistic expression of our time. The underlining proposal is that the debate about photography as art -or what time of photography is artistic and what
other kind is not is not- is not important, but instead it has to be considered the analysis of photography in the occidental artistic panorama, and the enormous consequences that it has had and continues to have on the reflection about creativity and the reality of our time.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Jorge Latorre, Universidad de Navarra

Doctor en Historia del Arte (1998) y Bachiller en Filosofía (1996) por la Universidad de
Navarra. Fulbright Visiting Scholar de estudios artísticos y gestión cultural en el Departamento de Fine Arts d la New York University (2001-2002). Profesor Titular del Departamento de Cultura y Comunicación Audiovisual, en la Facultad de Comunicación de la Universidad de Navarra. Sus líneas prioritarias de investigación son historia de la fotografía y del cine, teoría y crítica de las artes. Ha publicado varios libros y más de treinta artículos especializados sobre artes plásticas, fotografía y cine. jlatorre@unav.es

References

ARANDA, S. (2012). “Cualquier madre puede sentirse identificada con la

fotografía del premio”. Nuestro Tiempo, 674 (mayo – junio), 156 y ss.

ARBUS, D. (1972). en Diane Arbus. New York: Aperture.

ARISTÓTELES, Refutaciones sofísticas. 165ª.

BANNON, A. (1981). The Photopictorialists of Buffalo. Buffalo: Media Study.

BARTHES, R. (1990). La cámara lúcida. Barcelona: Paidós Comunicación.

BARTHES, R. (1977). “Les portraits de Richard Avedon”. Photo n. 112 (enero), 40-46.

BAUDELAIRE, Ch. (1961). “Le public moderne et la photographie” (Salón de

, en Ouvres complètes. París.

BAYLES, M. (2001). “The Perverse in the Popular”, Wilson Quarterly, Summer, 40-47.

BENJAMIN, W. (1976). Discursos Interrumpidos. Madrid: Taurus.

COLOMA, I (, 1986). La forma fotográfica. Málaga: Ed. del Colegio de Arquitectos.

DEBORD, G. (1973). La société du spectacle. París: Simar Films.

DESCOMBES, V. (1982). Lo mismo y lo otro: Cuarenta y cinco años de filosofía francesa

(1933-1978). Madrid: Cátedra.

FONTCUBERTA, J. (1977). “La subversion photographique de la réalité”, The

Village Cry, n. 7, Basel.

FONTCUBERTA, J. (1997). El beso de Judas. Fotografía y verdad. Barcelona:

Gustavo Gili.

FONTCUBERTA, J. (, 1998). Ciencia y fricción. Murcia: Mestizo.

FONTCUBERTA, J. (2001), La fotografía en España: de los orígenes al siglo

XXI, Summa Artis: historia general del arte, V. XLVII. Madrid: Espasa Calpe.

FONTCUBERTA, J. (2010). La cámara de Pandora: la fotografí@ después de la

fotografía. G Barcelona: Gustavo Gili.

GOMBRICH, E. H. (1997). “Cuatro teorías sobre la expresión artística”. Atlántida

III (1992), enero-marzo, n. 9; Temas de nuestro tiempo: propuestas del siglo XX

acerca del saber y del arte, Madrid: Destino.

GROYS, B. (1999). “The artist as an exemplary art consumer”. XIV Congreso

Internacional de Estética: Lubliana, I, 81-96.

GUBERN, R. (1988, segunda ed.). Mensajes icónicos en la sociedad de masas.

Barcelona: Lumen.

HERRERA, J. (1976). “Fotografía y pintura en el siglo XIX”. Goya, nº. 131

(marzo-abril).

HOCKNEY, D. (2001). El conocimiento secreto. Barcelona: Destino.

INCIARTE, F. (2004). Imágenes, palabras, signos: sobre arte y filosofía. Pamplona:

Eunsa.

KOSTELANETZ, R. (1970). Moholy-Nagy. Nueva York: Praeger Publishers.

KRACAUER, S. (1995). Photography, en Thomas Y. Levin (edit.). The Mass

Ornament:Weimar Essays, Cambridge: Mass Press.

KRAUSS, R. E. (2002). Lo fotográfico: por una teoría de los desplazamientos.

Barcelona: Gustavo Gili.

LATORRE, J. (2003). “La fotografía entre lo documental y lo representado”. VI

Coloquios de Cultura Visual Contemporánea, Valencia: Mainel, 71-83.

LATORRE, J. (2000). “El arte de la fotografía: hacia una nueva mirada

aristocrática”, Comunicación y Sociedad, XIII, n. 2 (diciembre), 117-139.

LATORRE, J. (2005). “Pictorialism in Spanish Photography: ‘Forgotten’

Pioneers”. History of Photography, Volume 29, 1 (Spring), 60-72.

LATORRE, J., GARAY, A. (2006). “El fotoperiodismo en el diván”. I Congreso

Internacional de Fotoperiodismo, Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima

(Cf. http://www.pucp.edu.pe/eventos/fotoperiodismo/conf.htm)

LEMAGNY, J.-C. (1992). L´ombre et le temps. Essais sur la photographie comme

art, París.

MADDOW, B. (1985). Let truth be the prejudice: W. Eugene Smith, his life and

photographs. New York: Aperture.

MENTIENNE, A. (1979). La Decouverte de la Photographie en 1839. New York:

Arno Press.

MISERACHS, X. (1998). “La Venganza del Arte” en Criterio fotográfico. Notas para

un curso de fotografía. Barcelona: Ediciones Omega

NARANJO, J. (1984). Idas y Caos. Madrid: Ministerio de Cultura.

PANOFSKY, E. (1955). “The History of Art as a Humanistic Discipline”.

publicada por primera vez en T. Greene, ed. The Meaning of the Humanities,

Princeton, NJ. 1940; recogida en Meaning in the Visual Art, New York: Garden

City.

PHILLIPS, Ch. (1989). Photography in the Modern Era, European Documents and

Critical Writings, 1913-1940. New York: Aperture.

SONTAG, S. (1981). Sobre la fotografía. Barcelona: Edhasa.

SOUGEZ, M.- L. (1994). Historia de la Fotografía. Madrid: Cátedra.

Published

27/05/2022

How to Cite

Latorre, J. . (2022). Encounters and evades between art and photography. Revista De Comunicación, 11(1), 24–50. Retrieved from https://revistadecomunicacion.com/article/view/2754

Issue

Section

Papers