Good and Bad Characters: A Poetic Difference

Authors

  • Carmen Sofía Brenes Universidad de los Andes

Keywords:

characters, poetics, screenwriting, Aristotle, García-Noblejas

Abstract

This article reflects on the notion of good and bad characters in a fictional world. The study is done from a humanistic perspective and considers the poetic proposal of Juan José García-Noblejas (1982) and Paul Ricoeur (1987). The paper suggests that a character is good as long as it serves the world of fiction in which it is, whereas the world of fiction is good - in the sense of complete - insofar as it is able to "do justice" to the part of human life it represents.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Carmen Sofía Brenes, Universidad de los Andes

Master en Guión y Desarrollo Audiovisual. Profesora de Poética y Escritura de Guión en la Facultad de Comunicación, de la Universidad de los Andes de Chile. Autora de Recepción poética del cine. Una aproximación al mundo de Frank Capra (2008), ¿De qué tratan realmente las películas? (2001) y
Fundamentos del guión audiovisual ( 1992). csbrenes@miuandes.cl

References

ARANGUREN ECHEVARRÍA, J. (2003). Antropología filosófica. Una reflexión sobre

el carácter excéntrico de lo humano. Madrid: Mc Graw Hill.

ARISTÓTELES. (1974). Poética, Madrid: Gredos.

ATCHITY, K. & WONG, C.-L. (1997). Writing treatments that sell, New York: An

Owl Book.

BAL, M. (2001). Teoría de la narrativa. Una introducción a la narratología, Madrid:

Cátedra.

BLACKER, I.R. (1993). Guía del escritor de cine y televisión, Pamplona: Eunsa.

BOON, K.A. (2008). Script Culture and the American Screenplay, Detroit: Wayne

State University Press.

BRAGA, P. (2003). Dal personaggio allo spettatore. Il coinvolgimento nel cinema e nella

serialità televisiva americana, Milano: Franco Angeli.

BRENES, C.S. (2011). "The Practical Value of Theory: Teaching Aristotle´s

Poetics to Screenwriters". Communication and Society, XXIV(1), 101–118.

BRENES, C.S. (2001). ¿De qué tratan realmente las películas? Claves prácticas para

analizar y escribir guiones de cine y televisión. Madrid: Ediciones Internacionales

Universitarias.

COWDEN, T.D., LaFEVER, C. & VIDERS, S. (2000). The Complete Writer’s Guide

to Heroes and Heroines: Sixteen Master Archetypes. California: Lone Eagle.

COWGILL, L.J. (1999). Secrets of Screenplay Structure. How to Recognize and Emulate

the Structural Frameworks of Great Films. Los Angeles: Lone Eagle.

EDSON, E. (2012). The Story Solution: 23 Steps All Great Heroes Must Take. Studio

City, CA: Michael Wiese Productions.

FUMAGALLI, A. (2004). I vestiti nuovi del narratore. L’adattamento da letteratura a

cinema. Milano: Il Castoro.

GARCÍA-NOBLEJAS, J.J. (2004). "Resquicios de trascendencia en el cine. “Pactos

de lectura” y “segundas navegaciones” en las películas". En R. Jiménez Cataño &

J.J. García-Noblejas, eds. Poetica & Cristianesimo. Roma: Edusc. 29–70.

GARCÍA-NOBLEJAS, J.J. (2003). "Pensar hoy un sentido trascendente para la

catarsis aristotélica". En G. Faro, ed. Lavoro e vita quotidiana, Roma: Edusc.

–292.

GARCÍA-NOBLEJAS, J.J. (2000). Comunicación borrosa. Sentido práctico del

periodismo y de la ficción cinematográfica. Pamplona: Eunsa.

GARCÍA-NOBLEJAS, J.J. (1999). Prólogo. En El guión y la trama. Fundamentos de

la escritura dramática y audiovisual. Madrid: Ediciones Internacionales

Universitarias.

GARCÍA-NOBLEJAS, J.J. (1982). Poética del texto audiovisual: Introducción al

discurso narrativo de la imagen. Pamplona: Eunsa.

GREIMAS, A.J. (1984). Structural semantics: an attempt at a method. University of

Nebraska Press.

HALLIWELL, S. (1992). "Pleasure, Understanding, and Emotion in Aristotle’s

Poetics". En A. O. Rorty, ed. Essays on Aristotle’s Poetics, Princeton: Princeton

University Press, pp. 241–260.

HOWARD, D. & MABLEY, E. (1995). The Tools of Screenwriting: A Writer’s Guide to

the Craft and Elements of a Screenplay. New York: St. Martin’s Griffin.

KREVOLIN, R.W. (2010). Screenwriting in the Land of Oz: The Wizard on Writing,

Living, and Making It In Hollywood. Avon: Adams Media.

KREVOLIN, R.W. (1998). Screenwriting From the Soul. Los Angeles: Renaissance

Books.

KUNDERA, M. (2004). El arte de la novela. Barcelona: Tusquets.

RUSH, Z. (2012). Beyond the Screenplay: A Dialectical Approach to Dramaturgy.

Jefferson, North Carolina, London: McFarland & Company.

McBRIDE, J. (2012). Writing in Pictures: Screenwriting Made (mostly) Painless. New

York: Vintage Books.

McKEE, R. (1999). Story: Substance, Structure, Style and the Principles of Screenwriting.

London: Methuen.

RICOEUR, P. (1987). Tiempo y narración I. Madrid: Cristiandad.

RUSH, Z. (2012). Beyond the Screenplay: A Dialectical Approach to Dramaturgy.

McFarland & Company.

SÁNCHEZ-ESCALONILLA, A. (2001). Estrategias de guión cinematográfico.

Barcelona: Ariel.

SEGER, L. (1999). Cómo convertir un buen guión en un guión excelente. Madrid:

Rialp.

SELBO, J. (2008). Gardner’s Guide to Screenplay: The Rewrite. Washington DC: GGC

Pub.

SOURIAU, E. (1950). Les 200.000 situations dramatiques. Paris: Flammarion.

SPAEMANN, R. (1991). Felicidad y benevolencia. Madrid: Rialp.

VIGO, A. (2007). Aristóteles. Una introducción. Santiago de Chile: Instituto de

Estudios de la Sociedad (IES).

VOGLER, C. (2007). The Writers Journey: Mythic Structure for Writers. Michael

Wiese Productions.

WALTER, R. (2010). Essentials of Screenwriting: The Art, Craft, and Business of Film

and Television Writing. Revised, Plume

Published

27/05/2022

How to Cite

Brenes, C. S. . (2022). Good and Bad Characters: A Poetic Difference. Revista De Comunicación, 11(1), 7–23. Retrieved from https://revistadecomunicacion.com/article/view/2752

Issue

Section

Papers