The disruption of the protagonist’s routine and loneliness as a detonator of great short stories:

Analysis of five animated short films which won the Academy Award (2011-2015)

Authors

Keywords:

Poetics, characters, Aristotle, short films, screenwriting, fiction

Abstract

This article presents a study of the animated short films that won the Academy Award from 2011 to 2015, specifically focusing on how their protagonists move the story forward. The main characters in these five case studies are presented in a monotonous routine. This analysis has found that their lonely life is disrupted by an event out of the ordinary, which sets the story in motion. Along with this, the article illustrates that short films tend to develop a single plot and a single action with a single climax.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tomás Atarama Rojas, Universidad de Piura

Máster en Creación de Guiones Audiovisuales. Es profesor de Fundamentos de Guion, Comunicación Narrativa y Storytelling, e investigador en la Facultad de Comunicación de la Universidad de Piura

Lucía Castañeda-Purizaga, Universidad de Piura

Asistente de Investigación en la Facultad de Comunicación de la Universidad de Piura. 

References

Aristóteles. (1974). Poética. (V. García-Yebra, Trad.). Madrid: Gredos.
Barnes, J. (1999). The Cambridge Companion to Aristotle. Cambridge, New York: Cambridge University Press.
Brenes, C.S. (2011). The Practical Value of Theory: Teaching Aristotle’s poetics to Screenwriters. Comunication & Society, 24 (1), 101-117. Recuperado de http://goo.gl/ctJViB.
Brenes, C.S. (2012). Good and Bad Characters: A Poetic Difference. Revista de Comunicación, 12, 7-23. Recuperado de http://goo.gl/eX3RYV.
Brenes, C.S. (2013). The Dark Night de Christopher Nolan: Lectura analógica y simbólica de un blockbuster. En Fuster, E. y Wauck, J. (Eds.). Scrittori del Novecento e Mistero Cristano (163-172). Roma: Edusc. Recuperado de http://goo.gl/YrPJBq.
Brenes, C.S. (2014). Quoting and Misquoting Aristotle’s poetics in Recent Screenwriting Bibliography. Comunication & Society, 27 (2), 55-78. Recuperado de http://goo.gl/4QbKh3.
Brenes, C. S. (2016). Explorando el tema. La noción poética de “sentido” al servicio de la escritura de guion. Revista de Comunicación, 15, 164-180.
Caman, K. y Atarama, T. (2015). Aportes del Derecho de la Comunicación a la ficción audiovisual: análisis del constitutivo esencial del mensaje cinematográfico a partir de la valoración del universo diegético de Toy Story. Derecom, 19, 183-203. Recuperado de https://goo.gl/JzYMhO.
Carriere, J. y Bonitzer, P. (1991). Práctica del guión cinematográfico. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
David, I. (2014). Screenwriting and emotional rhythm. Journal of Screenwriting, 5 (1), 47–57. DOI: 10.1386/jocs.5.1.47_1.
Estévez, A. (2016). El héroe en el cine de animación contemporáneo de principios del siglo XXI. Tesis doctoral no publicada. Universidad Complutense de Madrid, España.
García-Noblejas, J. J. (1996). Comunicación y mundos posibles. Pamplona: EUNSA.
García-Noblejas, J. J. (2004). Resquicios de trascendencia en el cine. «Pactos de lectura» y «segundas navegaciones» en el cine. En Jiménez, R. Y García-Noblejas, J. J. (Eds.). Atti del Convegno Poetica & Cristianesimo (29-70). Roma: Eusc.
Gutiérrez, R. (2012). El protagonista y el héroe: definición y análisis poético de la acción dramática y de la cualidad de lo heroico. Ámbitos, 21-A, 43-62. Recuperado de http://goo.gl/HzbKWO.
Igartua, J. J. (2008). Identificación con los personajes y persuasión incidental a través de la ficción cinematográfica. Escritos de Psicología, 2 (1), 42-53. Recuperado de https://goo.gl/nZEqsu.
Iglesias, K. (2005). Writing for emotional impact. Advanced dramatic techniques to attract, engage, and fascinate the reader from beginning to end.California: WingSpan Press.
McKee, R. (2008). El guion: sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Barcelona: Alba Editorial.
Navarrete-Galiano, R. (2012). Marlon Brando. La conceptualización de los personajes de Tennessee Williams. Escritura e imagen, 8, 9-21. Recuperado de http://goo.gl/QcE4YX.
Patmore, C. (2007). Debutar en el cortometraje: principios, practica y técnicas: una guía estimulante para el aspirante a director. Barcelona: Editorial Acanto.
Pujol, C. (2011). La vigencia de los conceptos de la Poética de Aristóteles en el relato cinematográfico: peripecia y anagnórisis. Cuadernos de documentación multimedia, 21, 316-363. Recuperado de http://goo.gl/TWmBJh.
Rivera, J. (2007). Personajes con sello colombiano. Anagramas, 6 (11) 93-115. Recuperado de http://goo.gl/D7A3jX.
Sánchez-Escalonilla, A. (2001). Estrategias de guión cinematográfico. Barcelona: Ariel.
Sánchez Escalonilla, A. (2013). Verisimilitude and film story: the links between screenwriter, character and spectator. Communication & Society, 94. Recuperado de http://goo.gl/XDgHuR.
Sánchez-Escalonilla, A. (2016). Del guion a la pantalla. Barcelona: Ariel.
Sancristóbal, A. (2008). Las nuevas poéticas: de Aristóteles a Robert McKee. Cauce, 31, 7-33. Recuperado de https://goo.gl/h0dI0h.
Seger, L. (2011). Cómo convertir un buen guion en un guion excelente.Madrid: Ediciones Rialp.
Thompson, K. (1999). Storytelling in the new Hollywood. Massachusetts: Harvard University Press.
Tierno, M. (2002). Aristotle's poetics for screenwriters: storytelling secrets from the greatest mind in Western civilization.New York: Hyperion.
Vogler, C. (2002). El viaje del escritor. Barcelona: Ma non troppo.
Wagner, K. y Jang, I. (2016). The 3-D animated codescape: imperfection and digital labor zones in Wall-e (2008) and Wreck-It Ralph (2012). Animation: an interdisciplinary journal, 11 (2), 130-145. DOI: 10.1177/1746847716638267.

Published

20/03/2017

How to Cite

Atarama Rojas, T., & Castañeda-Purizaga, L. (2017). The disruption of the protagonist’s routine and loneliness as a detonator of great short stories:: Analysis of five animated short films which won the Academy Award (2011-2015). Revista De Comunicación, 16(1), 9–28. Retrieved from https://revistadecomunicacion.com/article/view/1002

Issue

Section

Papers