Theatre Adaptations in the cinema by Pedro Almodóvar: Cocteau, Williams and Lorca

Authors

Keywords:

intermediality, theatricality, ilm adaptation, Pedro Almodóvar, spanish cinema

Abstract

The cinema by Pedro Almodóvar is considered as theatrical. As main reason, the continued use of theatre intertexts. The main goal of this article is study the modus operandi of the Spanish filmmaker in the adaptation of theatre plays in his cinema. We will analyze the mise-en-scene of the plays La Voix Humaine by Jean Cocteau, A Streetcar Named Desire by Tennessee Williams, and Bodas de Sangre and Yerma by Federico García Lorca in the films La ley del deseoMujeres al borde de un ataque de nervios and Todo sobre mi madre. According the classifications by Anxo Abuín and José Antonio Pérez Bowie, we conclude that the artifice of this cinema is inserted in a theatrum mundi vision, with an evident performativity.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Mario De la Torre Espinosa, Universidad de Granada

Doctor en Teoría de la Literatura y del Arte y Literatura Comparada por la Universidad de Granada, profesor de la Facultad de Comunicación y Documentación en la misma universidad y profesor interino de Máster en Nuevos Medios Interactivos y Periodismo Multimedia

References

Abuín González, A. (2005). El filme de teatro: arte frente a industria, o totus mundus agit histrionem. Anthropos, (208), 138-151.

Abuín González, A. (2011). Almodramas, o lo tuyo es puro teatro: el teatro en el cine de Pedro Almodóvar. Boletín Hispánico Helvético, (17-18), 105-125.

Abuín González, A. (2012). El teatro en el cine. Madrid: Cátedra.

Almodóvar, P. (1999). Todo sobre mi madre: guion original. Madrid: Círculo de Lectores.

Abuín González, A. (2006). Carte blanche à Pedro Almodóvar: les films. En La Cinémathèque française. Programme mars-avril 2006 (pp. 17-22). Paris: Cinèmatheque française.

Aumont, J. y Marie, M. (1988). Análisis del film. Barcelona: Paidós, 2009.

Barthes, R. (1985). La aventura semiológica. Barcelona: Paidós, 1993.

Carmona, R. (1996). Cómo se comenta un texto fílmico. Madrid: Cátedra.

Cattrysse, P. (1992). Pour une théorie de l'adaptation filmique: le film noir américain. Berne, Berlin. Francfort-S. Main, New York, Paris, Vienne: Lang.

Chappuzeau, B. (2005). Transgression und Trauma bei Pedro Almodóvar und Rainer Werner Fassbinder. Tübingen: Stauffenberg.

Delgado, M. (2001). Los Lorcas desconocidos de Lluís Pasqual. Teatro: revista de estudios teatrales, (13/14), 387-406.

Edwards, G. (2005). Almodóvar and the Theatre. Anales de la literatura española contemporánea, 30(1), 77-96.

Edwards, G. (2008). From screen to stage: Almodóvar’s All about My Mother. New Review of Film and Television Studies, 6(3): 285-301.

Estrada, L. (2014). ‘La potencia de lo falso’ en Todo sobre mi madre (1999) de Pedro Almodóvar. Hispanic Research Jorunal, 15(6), 530-546.

Gabilondo, J. (2005). Melodrama atlántico y migrancia materna. Apuntes sobre Todo sobre mi madre. En F. A. Zurian y C. Vázquez Varela (Eds.), Almodóvar: El cine como pasión. Actas del Congreso Internacional Pedro Almodóvar (pp. 287-306). Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

Gaudreault, A. & Jost, F. (1990). El relato cinematográfico: cine y narratología. Barcelona: Paidós, 2001.

Genette, G. (1982). Palimpsestos: la literatura en segundo grado. Madrid: Taurus, 1989.

Holguín, A. (1994). Pedro Almodóvar. Madrid: Cátedra, 2006.

Navarro Daniels, V. (2002). Tejiendo nuevas identidades: la red metaficcional e intertextual en Todo sobre mi madre de Pedro Almodóvar. Ciberletras, (7). Recuperado de: http://www.lehman.cuny.edu/ciberletras/v07/navarrodaniels.html

Pavis, P. (1996). El análisis de los espectáculos: teatro, mimo, danza, cine. Barcelona: Paidós, 2001.

Pavis, P. (2002). Diccionario de teatro: dramaturgia, estética, semiología. Barcelona: Paidós.

Pérez Bowie, J.A. (2004). La adaptación cinematográfica a la luz de algunas aportaciones teóricas recientes. Signa, (13), 277-300.

Pérez Bowie, J.A. (2010). La teatralidad en la pantalla. Un ensayo de tipología. Signa, (19), 35-62.

Pérez Bowie, J.A. (2012). Literatura y cine: perspectivas de investigación comparatista. En P. Aullón de Haro (Ed.), Metodologías comparatistas y literatura comparada (pp. 427-440). Madrid: Dikynson.

Rodríguez, J. (2004). Almodóvar y el melodrama de Hollywood: historia de una pasión. Valladolid: Maxtor.

Stam, R., Burgoyne, R y Flitterman-Lewis, S. (1992). Nuevos conceptos de la teoría del cine. Barcelona: Paidós, 1999.

Strauss, F. (2001). Conversaciones con Almodóvar. Madrid: Akal.

Urios-Aparisi, E. (2010). Puro teatro: metáfora y espacio en el cine de Pedro Almodóvar. Madrid: Ediciones Libertarias.

Waugh, P. (1995). What is metafiction and why are they saying such awful things about it? London, New York: Longman.

Williams, T. (1962). Teatro. Buenos Aires: Losada.

Filmografía

Almodóvar, A., Almodóvar, P., Llorens, A. (productores), y Almodóvar, P. (director). (1988). Mujeres al borde de un ataque de nervios [Cinta cinematográfica]. España: Laurenfilm, El Deseo.

Almodóvar, A., Berri, C., Ruben, M. (productores), y Almodóvar, P. (director). (1999). Todo sobre mi madre [Cinta cinematográfica]. España, Francia: El Deseo, Renn Productions, France 2 Cinéma.

Almodóvar, A., Pérez Campos, M.A. (productores), y Almodóvar, P. (director). (1987). La ley del deseo [Cinta cinematográfica]. España: El Deseo, Laurenfilm.

Berman, P.S., Hereford, K. (productores), y Brooks, R. (director). (1962). Sweet bird of Youth [Cinta cinematográfica]. EE. UU.: Roxbury Productions, Metro-Goldwyn-Mayer.

Calvo, L. (productor), y Almodóvar, P. (director). (1983). Entre tinieblas [cinta cinematográfica]. España: Tesauro S.A.

Feldman, C. (productor), y Kazan, E. (director). (1951). A Streetcar Named Desire [Cinta cinematográfica]. EE. UU.: Charles K. Feldman Group, Warner Bros.

Hunter, R., Melcher, M., Muhl, E. (productores), y Gordon, M. (director). (1959). Pillow Talk [Cinta cinematográfica]. EE. UU.: Arwin Productions, Universal Pictures.

Spiegel, S. (productor), y Mankiewicz, J.L. (director). (1959). Suddenly, Last Summer [Cinta cinematográfica]. EE. UU.: Columbia Pictures, Horizon Pictures.

Stark, R., Whitelaw, S. (productores), y Huston, J. (director). The Night of the Iguana [Cinta cinematográfica]. EE. UU.: Metro-Goldwyn-Mayer.

Weingarten, L. (productor), y Brooks, R. (director). (1958). Cat on a Hot Tin Roof [Cinta cinematográfica]. EE. UU.: Avon Productions, Metro-Goldwyn-Mayer.

Published

20/09/2018

How to Cite

De la Torre Espinosa, M. (2018). Theatre Adaptations in the cinema by Pedro Almodóvar: Cocteau, Williams and Lorca. Revista De Comunicación, 17(2), 101–124. Retrieved from https://revistadecomunicacion.com/article/view/954

Issue

Section

Papers