Valeria and female leadership in serialized fiction
DOI:
https://doi.org/10.26441/RC23.1-2024-3429Keywords:
Spanish fiction series, Netflix, female professionals, Valeria, female characters, female crews, audiovisual industryAbstract
The production of Spanish fiction series has been strengthened in recent decades and has recently been boosted by the establishment in Madrid of Netflix's European operations center. In this moment of boom, we examine the participation of female professionals in the audiovisual sector, where we start from data that reveal the masculinization of most of the teams. We go through the Netflix catalog and find that only 5 of the 34 series produced in Spain until 2022 have an exclusively female leadership. Valeria stands out among them, where the presence of women is the majority, also in positions of responsibility. Therefore, we turned this fiction into our case study and covered the three seasons broadcast from May 2020 to June 2023. We pay attention to the plots, conflicts and character construction, resorting to a content analysis of its 24 episodes. We are also interested in the experience of the professionals involved, in order to study, through in-depth interviews, the distinctive aspects of the female teams. Our results define Valeria as a creation that avoids the label "for women", with characters inspired by certain archetypes, but who evolve as they struggle to achieve the life they want. The professionals consulted give a positive assessment of the performance within an almost exclusively female, highlighting aspects such as collaboration, work capacity, or the subordination of egos to the need to achieve a good result.
Metrics
References
Barrios, S., González-de-Garay, B. y Marcos, M. (2021). Representación de género en las series españolas de plataformas de streaming. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 16, 298-322. https://doi.org/10.18002/cg.v0i16.6304 DOI: https://doi.org/10.18002/cg.v0i16.6304
Bernárdez A. y Padilla, G. (2018). Mujeres cineastas y mujeres representadas en el cine comercial español (2001-2016). Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1247-1266. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2018- 1305 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1305
Cámara, N. (13 de julio de 2023). Polémica por el final de ‘Valeria’. Diez minutos. https://cutt.ly/Ewcxlvp6
Casetti, F. y Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Paidós Ibérica.
Castro, M. (2005). El feminismo y el cine realizado por mujeres en México. Razón y palabra, 46. https://cutt.ly/Ywi6wC9M
Chueca, H. (21 septiembre 2021). Silma López: “Lola le ha hecho el boca boca a mi carrera como actriz”. Vanidad.es. https://cutt.ly/qwJ7Aguy
CIMA (2020). Estereotipos, roles y relaciones de género en series de televisión de producción nacional: un análisis sociológico. https://cutt.ly/PGSZO4S
CNMC (2023). Sexta entrega de la decimosexta oleada del Panel de Hogares. https://cutt.ly/OwcxxwSa
Cohen, J. (2001). Defining identification: a theoretical look at the e identification audiences with media character. Mass Communication and Society, 4(3), 245-265. https://doi.org/10.1207/S15327825MCS0403_01 DOI: https://doi.org/10.1207/S15327825MCS0403_01
Cuenca, S. (2023). Informe CIMA 2022. La representatividad de las mujeres del sector cinematográfico del largometraje español. CIMA. https://cutt.ly/5wRSDU79
Cuenca, N. y Martínez-Pérez, N. (2020). Reescribiendo la feminidad en las series españolas: las nuevas heroínas en La otra mirada. Revista Panamericana de Comunicación, 2(2), 69-77. https://doi.org/10.21555/rpc.v0i2.2337 DOI: https://doi.org/10.21555/rpc.v0i2.2337
De Dios, M. (24 mayo 2020). Las actrices de 'Valeria': "La serie representa a mujeres reales, con problemas reales". El Periódico. https://cutt.ly/6wJ7FMXc
Europa Press (22 noviembre 2022). Netflix inaugura la II fase de su centro de producción en Madrid y refuerza su apuesta por el entretenimiento español. https://cutt.ly/R846CRe
Follows, S. (2016). Cut Out Of The Picture: A Study Of Female Directors In The UK Film Industry. Directors UK.
Gago, R., Saavedra, M. y Grijalba, N. (2022), La nueva edad de oro de las series de ficción en España: mercado, narrativas y público. Tirant Lo Blanch.
Gobierno de España (24 marzo 2021). Pedro Sánchez presenta el plan 'España, Hub Audiovisual de Europa', dotado con más de 1.600 millones de inversión pública hasta 2025. https://cutt.ly/4JHf5wH
González-Blanco, V. (14 de agosto de 2021). Elísabet Benavent “Me hubiera gustado una primera temporada más literal”. El Confidencial. https://cutt.ly/1wwKCTib
Green, J. (4 abril 2019). Netflix unveils new projects, plans for growth in Spain at production hub inauguration. The Hollywood Reporter. https://cutt.ly/oGSXTL0
Guarinos, V. (2008). Los medios de comunicación con mirada de género. Instituto Andaluz de la mujer.
Herrero, M., Gago, R. y Saavedra, M. (2022). Women in the audiovisual industry. The case of Spain as the new hub of European production. Cogent Arts & Humanities, 9, 1-20, 2105512. https://doi.org/10.1080/23311983.2022.2105512 DOI: https://doi.org/10.1080/23311983.2022.2105512
Higueras, M.J. (2019). Showrunners y personajes femeninos en las series de ficción de la industria televisiva norteamericana. Admira: Análisis de Medios, Imágenes y Relatos Audiovisuales, 7(2), 85-106. https://hdl.handle.net/11441/100972
Instituto Cervantes (2022). El español: una lengua viva. Informe 2022. https://cutt.ly/xwi5Ztpq
Izquierdo, J. y Latorre, T. (2021). Presencia y liderazgo de la mujer en el audiovisual: el impacto de las plataformas streaming. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(3), 867-877. https://doi.org/10.5209/esmp.72877 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.72877
La Vanguardia (14 mayo 2020). El éxito de Valeria confirma la buena racha de las series españolas de Netflix. https://cutt.ly/mwi6tgO8
López-Gutiérrez, M.L. y Nicolás, M.T. (2016). El análisis de series de televisión: construcción de un modelo interdisciplinario. ComHumanitas: Revista Científica de Comunicación, 6(1), 22-39. https://cutt.ly/6wwXrTVg
Madrid Film Office (8 mayo 2020). Descubre las localizaciones de la serie «Valeria» en Madrid. https://cutt.ly/Hwi6oQM4
Martínez-Collado, A. y Navarrete, A. (2011). Mujeres e industria audiovisual hoy: Involución, experimentación y nuevos modelos narrativos. TESI, 12(1), 8-23. http://hdl.handle.net/10366/100620 DOI: https://doi.org/10.14201/eks.8271
Menéndez, M.I. y Zurian, F.A. (2014). Mujeres y hombres en la ficción televisiva norteamericana hoy. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 13(25), 55-71. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=491548259004 DOI: https://doi.org/10.22395/angr.v13n25a3
Nicolás, M.T. (7 julio 2014). El ADN de las series. Entretenimiento de calidad con impacto emocional. Istmo. https://cutt.ly/MweoH3MJ
Mckee, R. (1997). Story: Substance, Structure, Style and the Principles of Screenwriting. Regan.
Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital, 2021. España, Hub Audiovisual de Europa. https://cutt.ly/d87pTqm
Myers, V. (2022). Our Progress on Inclusion. 2021 Update. Netflix. https://cutt.ly/CwwKvtW4
Peña, J. (2013). El nuevo modelo de televisión pública en España. Riesgos y oportunidades para el cumplimiento del servicio público. Universidad de Málaga.
Playz (15 de mayo de 2020). Valeria, la adaptación abierta de los libros de Elísabet Benavent: ¿error o acierto? RTVE. https://cutt.ly/bwwKNp4t
Price Waterhouse Coopers y Pate Productores Audiovisuales (2022). Informe sobre las oportunidades de los contenidos audiovisuales. Asociación de Productoras Asociadas de Televisión de España. https://cutt.ly/swwJD5lc
Price Waterhouse Coopers (2020). Entertainment and Media Outlook 2020-2024. https://cutt.ly/YwwKqsLz
Raya, I. (2011). Evolución diacrónica de los géneros en la ficción dramática televisiva estadounidense. Nuevas tendencias hacia la hibridación. Admira, 3, 155-180. https://idus.us.es/handle/11441/76220
Redondo, M. (2020). Las claves del éxito de Valeria de Netflix no es la trama: es una vida pre-pandemia. Hipertextual. https://cutt.ly/7wwK1GuD
Ruiz, J. (7 de abril de 2021). Elísabet Benavent, la mujer de los tres millones de lectores. El País. https://cutt.ly/jwwK2GOC
Ruíz-Guzmán, N.D. (2018). Hacia una certificación de mejores prácticas de equidad de género en el sector audiovisual español. Razón y Palabra, 22(2_101), 331-341. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1206
Saavedra, M., Herrero, M. y Gago, R. (2022). Radiografía de la participación femenina en la industria audiovisual: de la rabia a la acción. IC Revista de Información y Comunicación, 19, 31-55. https://doi.org/10.12795/IC.2022.I19.03
Smith, S., Pieper, K. & Choueiti, M. (2013). Sundance Institute and Women in Film Los Angeles Study Examines Gender Disparity in Independent Film. Sundance Institute. https://www.sundance.org/blogs/news/sundance-institute-and-women-in-film-los-angeles-study-examines-gender-disp/
Torres, E. e Izquierdo, J. (2022). La representación de la mujer en la ficción española. Propuesta de clasificación de roles y estereotipos desde la perspectiva de género. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 57, 102-122. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i57.06 DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i57.06
Torres, J.L., Castro, A., Díaz-Morilla, P. y Pérez-Ordóñez, C. (2022). Mujeres directivas y creadoras en el audiovisual. Análisis de las series de ficción españolas presentes en los catálogos de Amazon Prime Video, Movistar+ y Netflix (2019-2021). Perspectivas de la comunicación, 15(2), 217-248. https://doi.org/10.56754/0718-4867.1502.217 DOI: https://doi.org/10.56754/0718-4867.1502.217
Valles, M. (2002). Cuadernos metodológicos: entrevistas cualitativas. Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS).
Zárate, P. (8 de diciembre de 2021). Así han funcionado los últimos estrenos españoles de Netflix, según sus datos. Vertele. https://cutt.ly/ywwKAGfd
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.