Television narratives about ETA after the cessation of violence. Fiction, docuseries and documentary reports (2019-2020)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26441/RC23.1-2024-3386

Keywords:

television, ETA, fiction series, documentary series, victims of terrorism, Spain

Abstract

During the 2019-2020 season, six television programs about the terrorist organization ETA were broadcast in Spain. The aim of this research is to analyze the “television narrative” that has been constructed about ETA almost ten years after the cessation of violence. As the programs had different formats, a qualitative methodology based on textual analysis was used. The conclusions show a new narrative which recalled some historical facts and gave the victims a clearly prominent role. This resulted in a renewed discourse that builds collective memory in order to learn some lessons and move forward for the sake of coexistence and reconciliation.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Javier Mateos-Pérez, Universidad Complutense de Madrid

PhD in Journalism from the Universidad Complutense de Madrid. Mass Communication Program: information and propaganda. Professor and researcher at the Faculty of Information Sciences, Department of Journalism and Global Communication. Research interests: audiovisual image analysis, television, programs and programming, narrative, aesthetics and television fiction. https://orcid.org/0000-0003-2056-8704,  jmateosperez@ucm.es

María Marcos-Ramos, Universidad de Salamanca

PhD in Audiovisual Communication from the Universidad de Salamanca and a full professor at the Faculty of Social Sciences. She is a member of the Audiovisual Content Observatory and the author of various articles published in journals and books. Research interests: immigration representation in audiovisual fiction; literary adaptations; social representation in cinema; TV series; analysis of audiovisual fiction and film genres. https://orcid.org/0000-0003-3764-7177,   mariamarcos@usal.es

References

Alcedo Moneo, M. (1996). Militar en ETA. Historias de vida y muerte. Haranburu.

Aizpeolea, L. R. (2021). El País. Consultado el 15 de junio de 2023 en https://elpais.com/espana/2021-10-20/euskadi-10-anos-tras-el-fin-de-eta-entre-la-normalidad-y-el-riesgo-del-olvido.html

Bilbao, G. & Sáez De La Fuente, I. (2015). Protagonismo de víctimas en los procesos de reconciliación en Euskadi. En Martín, A. & Rodríguez, Mª P. (eds.), Tras las huellas del terrorismo en Euskadi: justicia restaurativa, convivencia y reconciliación (pp.65-89). Dykinson. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvr7f5x4.6

Bort Gual, I. (2010). Hibridación ficción-documental en las series de televisión dramáticas norteamericanas contemporáneas: a propósito de Friday Night Lights. L’Atalante, 11-16. https://www.revistaatalante.com/index.php/atalante/article/view/140

Cassetti, F. & Chio, F. (1999). Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Paidós.

De La Calle Robles, L. & Sánchez-Cuenca Rodríguez, I. (2004). La selección de víctimas de ETA. Revista española de ciencia política, n.º 10, 53-79. https://recyt.fecyt.es/index.php/recp/article/view/37351

De Pablo, S. (2017). Creadores de sombras. ETA y el nacionalismo vasco a través del cine. Tecnos.

De Pablo, S. (2022). Gipuzkoa, escenario de la violencia: historia y ficción audiovisual. En Izaola, A. (coord.). Cultura en tiempos de violencia. La huella de la violencia y el terrorismo en la cultura de Gipuzkoa (pp. 103-128). Catarata.

De Pablo, S. (2022). Últimas tendencias en el relato audiovisual sobre ETA. En Azcona, J. M. (coord.). El discurso de ETA, la internacionalización del terror y la ficción audiovisual (pp. 263-281), Comares.

De Pablo, S., Mota, D. & López de Maturana, V. (2019). Testigo de cargo. La historia de ETA y sus víctimas en televisión. Ediciones Beta.

Eser, P. & Peters, S. (2016). El atentado contra Carrero Blanco como lugar de (no-)memoria: narraciones históricas y represen¬taciones culturales. Iberoamericana. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954878598

Etxebarría, X. (2012). Ética del reconocimiento y víctimas del terrorismo. Isegoría. Revista de moral y política, (46), 215–232. https://doi.org/10.3989/isegoria.2012.046.09 DOI: https://doi.org/10.3989/isegoria.2012.046.09

Gómez Tarín, F. J. (2008). ¿La ficción documenta? Discursos híbridos en la frontera de lo real. Image et Manipulation, Les cahiers du Grimh, Actes du 6e Congrès Inernational du Grimh, Lyon, Le Grimh.

Gordillo, I. (2009). La hipertelevisión: géneros y formatos. Ciespal.

Herrero, J. (2021). Televisión Española y terrorismo etarra: los “años del plomo” en la pequeña pantalla (1979-1980). Doxa Comunicación, 33, 137-155. https://doi.org/10.31921/doxacom.n33a1468 DOI: https://doi.org/10.31921/doxacom.n33a1468

Jiménez, M., Castrillo, P. & Labiano, R. (2022). Una “memoria emocional” del terrorismo de ETA: representación de las víctimas en “La línea invisible” y “Patria”. Araucaria: Revista Iberoamericana de Filosofía, Política, Humanidades y Relaciones Internacionales, 24 (50), 37-59. https://revistascientificas.us.es/index.php/araucaria/article/view/17958/19236 DOI: https://doi.org/10.12795/araucaria.2022.i50.02

Lacalle, C. (2001). El espectador televisivo. Gedisa.

Landaburu, A. (2008, 28 de junio). ETA mató al mensaje. El País. Consultado el 15 de junio de 2023 en https://elpais.com/diario/2008/06/28/paisvasco/1214682000_850215.html

López Romo, R. (2015). Informe Foronda. Los efectos del terrorismo en la sociedad vasca. Los Libros de la Catarata.

Marcos Ramos, M. (2019). Los años de plomo: representación de la mujer terrorista. Sánchez Noriega, J.L. (ed.), Imaginarios y figuras en el cine de la postransición (pp. 115-138). Laertes.

Marcos Ramos, M. (2021). ETA catódica. Terrorismo en la ficción televisiva. Laertes.

Mota, D. (2019). Historia y memoria de ETA y las víctimas del terrorismo en Cuéntame cómo pasó. Historia Actual Online, 50 (3), 155-168. https://doi.org/10.36132/hao.vi50.1813

Mota, D. (2020). ETA, Presunto Culpable. El tratamiento del terrorismo vasco y sus víctimas en una serie de ficción. Historia Actual Online, 52, 2, 155-170. https://doi.org/10.36132/hao.v2i52.1903

Mota, D., Cañas, S. & Moreno, I. (2022). Una memoria audiovisual: la historia de ETA y sus víctimas ante la pantalla (2018-2022). Filmhistoria online, 32 (2), 133-161. https://revistes.ub.edu/index.php/filmhistoria/article/view/41358

Muñoz, A. (2016, 18 de noviembre). ETA fracturó la sociedad vasca y ese daño sobrevive al silencio de las armas. El Correo. Consultado el 15 de junio de 2023 en https://www.elcorreo.com/bizkaia/politica/201611/28/fracturo-sociedad-vasca-dano-20161125184848.html

Nieto, A., De la Rúa, Á. & Gosálvez, P. (2022, 17 de octubre). Crecer sin ETA. El País. Consultado el 15 de junio de 2023 en https://elpais.com/espana/2021-10-17/crecer-sin-eta-nos-lo-han-explicado-todo-muy-por-encima.html

Quiroga, A. (2021). Interacciones entre lo nacional y lo corpóreo. El caso de Arantxa en la serie Patria, Miguel Hernández Communication Journal, 12, 2, https://doi.org/10.21134/mhjournal.v12i.1327 DOI: https://doi.org/10.21134/mhjournal.v12i.1327

Reinares, F. (2001). Patriotas de la muerte: Quiénes han militado en ETA y por qué. Taurus.

Rueda, J. C. & Coronado, C. (2009). La mirada televisiva. Ficción y representación histórica en España. Fragua.

Sánchez, R., Rueda, J. C. & Coronado, C. (2009). La historia inmediata en la televisión española: la representación del terrorismo. Iberoamérica Global.

Published

01/03/2024

How to Cite

Mateos-Pérez, J., & Marcos-Ramos, M. (2024). Television narratives about ETA after the cessation of violence. Fiction, docuseries and documentary reports (2019-2020). Revista De Comunicación, 23(1), 331–361. https://doi.org/10.26441/RC23.1-2024-3386

Issue

Section

Papers