Looking at Madrid: Areta and the Urban Landscape in José Luis Garci’s El crack trilogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26441/RC22.2-2023-3180

Keywords:

Textual Analysis, Spanish cinema, Madrid in cinema, José Luis Garci, El crack, Film noir, Spanish Transition

Abstract

El crack (1981), El crack dos (1983) and El crack cero (2019) by José Luis Garci make up a trilogy that adapts the genre of American film noir to Madrid's reality during the Transition, spanning from the months before the death of Francisco Franco until 1982. This article analyzes what we consider to be the main expressive key of the three titles: the visual continuity and complementarity between Germán Areta, the leading detective, and Madrid's views. We detected two aesthetic patterns sustained throughout the trilogy: the urban landscape shots presented in an internal dialogue with Areta's gaze and the non-narrative successions of pictures of the city, where there's no depiction of the protagonist. Both resources allow us to deploy a textual analysis of the films to illustrate how that city-character progression is built, typical of classic film noir but much more radical in the hands of Garci.

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Author Biographies

Antonio Martínez Illán, Universidad de Navarra

Doctor en Comunicación, Profesor de Fundamentos de narración, Narrativa y violencia e Introducción al cuento en la Facultad de Comunicación de la Universidad de Navarra. Coordinador del grado en Comunicación Audiovisual. Es miembro del grupo de investigación Narrativa, violencia y memoria. Sus líneas de investigación son la relación entre cine y literatura, la obra de José Jiménez Lozano y de Manuel Chaves Nogales. https://orcid.org/0000-0003-3425-9806,  amartinez@unav.es

Miguel Muñoz-Garnica, Universidad Loyola Andalucía

Doctor por la Universidad de Navarra y profesor en la Universidad Loyola Andalucía. Imparte varias asignaturas relacionadas con teoría, historia y análisis del cine, así como narración. Su investigación académica se centra en el análisis fílmico, en especial de cine japonés y asiático. Asimismo, es codirector de la revista online El Antepenúltimo Mohicano. https://orcid.org/0000-0003-3158-6035,  miguelmunoz@uloyola.es

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Published

13/09/2023

How to Cite

Martínez Illán, A. ., & Muñoz-Garnica, M. (2023). Looking at Madrid: Areta and the Urban Landscape in José Luis Garci’s El crack trilogy. Revista De Comunicación, 22(2), 319–337. https://doi.org/10.26441/RC22.2-2023-3180

Issue

Section

Papers