Content Producers: Main Characters in a Multimedia Industry. The Case of Spain
Keywords:
television, production companies, networks, production, multimediaAbstract
The audiovisual industry is a creative and dynamic sector on the production ofentertainment content. Its two major figures, production companies and television networks, assume the role of content providers and broadcasters respectively. However, due to the demands of such a competitive market, both have seen the need to expand their activities beyond their specialty, providing a wide range of audiovisual services and producing and distributing their content through several platforms This article analyzes the independent production industry in Spain and the consequences of the digitalization process of television, as well as the role played by production companies in a multimedia landscape with an increasing number of windows to commercialize their content.
Metrics
References
ARROJO BALIÑA, M. J. (2008). La configuración de la televisión interactiva: de las
plataformas digitales a la TDT. La Coruña: Netbiblo.
ARTERO MUÑOZ, J. P. (2008). El mercado de la televisión en España: Oligopolio.
Barcelona: Ediciones Deusto.
BARROSO GARCÍA, J. (2002). Realización de los géneros televisivos. Madrid:
Editorial Síntesis.
BUSTAMANTE, E. (1999). La televisión económica. Financiación, estrategias y
mercados. Barcelona: Gedisa Editorial.
BUSTAMANTE, E. y ÁLVAREZ MONZONCILLO, J. M. (1999). “La producción
audiovisual en el umbral digital”. Zer, 7 (diciembre), 45-64.
CABALLERO TRENADO, L. (2007). TDT. Valencia: Tirant lo blanch.
CONTRERAS, J. M. y PALACIO, M. (2001). La programación de televisión. Madrid:
Editorial Síntesis.
CORTÉS LAHERA, J. A. (1999). La estrategia de la seducción. La programación en la
neotelevisión. Pamplona: Eunsa.
“De Árbol a Grupo Globomedia”, Vertele, [sitio en línea]. 03/12/08, [consultado
el 23/03/10]. Disponible en: http://www.vertele.com/noticias/detail.
php?id=21168
DIEGO GONZÁLEZ, P. (2008). “Innovación y tendencias de la ficción televisiva
en España”. UTECA. La televisión en España. Informe 2008. Barcelona: Ediciones
Deusto, 245-258.
FERNÁNDEZ-QUIJADA, D. (2009). “El mercado de producción independiente
en España ante la aparición de Cuatro y la Sexta”. Comunicación y Sociedad, 1
(junio), 59-87.b
GECA (1996). El libro de la tele. Madrid.
GECA (1997). Un año de televisión. Madrid.
GECA (1998). El anuario de la televisión 1998. Madrid.
GECA (1999). El anuario de la televisión 1999. Madrid.
GECA (2000). El anuario de la televisión 2000. Madrid.
GECA (2001). El anuario de la televisión 2001. Madrid.
GECA (2002). El anuario de la televisión 2002. Madrid.
GECA (2003). El anuario de la televisión 2003. Madrid.
GECA (2004). El anuario de la televisión 2004. Madrid.
GECA (2005). El anuario de la televisión 2005. Madrid.
GECA (2006). El anuario de la televisión 2006. Madrid.
GECA (2007). El anuario de la televisión 2005/06. Madrid.
GIVEN, J. y NORRIS, P. (2010). “Would the Real Freeview Please Stand Up?”.
International Journal of Digital Television, 1: 1, 51-68.
GUERRERO, E. (2010). El entretenimiento en la televisión española. Historia, industria
y mercado. Barcelona: Ediciones Deusto.
HART, J. A. (2010). “The Transition to Digital Televisión in the United States:
The Endgame”. International Journal of Digital Television, 1: 1, 7-29.
HERRERO, M. (2003). Programming and direct viewer payment for television. The case
of Canal Plus Spain. Pamplona: Eunsa.
IRISARRI, J. A. (1999). “La industria de la producción televisual y cinematográfica:
de la exportación al colonialismo cultural”. NÚÑEZ LADEVÉZE, L. y SINOVA, J.
Política y medios de comunicación. Madrid: Faes, 215-234.
MARZAL FELICI, J. y CASERO RIPOLLÉS, A. (2007). El desarrollo de la televisión
digital en España. La Coruña: Netbiblo.
“Mediaset, propietario de Telecinco, se hace con el 99,54% de Endemol”, El
Mundo, 06/08/07, [consultado: 23/03/10].Disponible en: http://elmundo.es/
elmundo/2007/08/06/comunicacion/1186398212.html
MEDINA LAVERÓN, M. (1997). “Producción”. SÁNCHEZ-TABERNERO, A. et
al. Estrategias de marketing de las empresas de televisión en España. Pamplona: Eunsa,
-123.
MEDINA LAVERÓN, M. (2004). European Television Production. Pluralism and
Concentration. Pamplona: Eunsa.
MEDINA LAVERÓN, M. (2005). Estructura y gestión de empresas audiovisuales,
Pamplona: Eunsa.
PARDO, A. (2001). “La producción televisiva: un sector en alza”. A.V. La nueva era
de la televisión. Madrid: Academia de las Ciencias y las Artes de Televisión en
España, 44-50.
PRADO, E. (2005). “El futuro de la televisión: la TDT”. GARCÍA CASANOVA, J.
F. y CASADO SALINAS, J. M. (eds.). El servicio público de la televisión. Granada:
Universidad de Granada.
PEÑAFIEL, C., LÓPEZ, N. y FERNÁNDEZ DE ARROYABE, A. (2005). La
transición digital de la televisión en España: tecnología, contenidos y estrategias.
Barcelona: Editorial Bosch.
Las product
SÁNCHEZ-TABERNERO, A. (1997). “Programación”. SÁNCHEZ-TABERNERO,
A. et al. Estrategias de marketing de las empresas de televisión en España. Pamplona:
Eunsa, 51-94.
SOTO SANFIEL, M. y RIBES I GUÀRDIA, F. X. (2003). “Del impulso a la
inercia: evolución de la TDT en España”. Telos, 57 (octubre-diciembre), 42-51.
TIJERAS, R. (2005). Las guerras del pirulí: El negocio de la televisión pública en la
España democrática. Barcelona: Debate.
URRETAVIZCAYA HIDALGO, M. (2008). La nueva televisión en el universo
multimedia. San Sebastián: Universidad de Deusto.
“Vasile asegura que la compra de Endemol no supondrá “ningún privilegio” para
Telecinco”, Vertele, 16/05/07, [consultado: 23/03/10]. Disponible en:
http://www.vertele.com/noticias/detail.php?id=15419
VILLANUEVA GALOBART, J. et al. (2008). La TDT: ¿un negocio imposible?.
Barcelona: Ediciones Deusto.
Entrevistas
Entrevista a Daniel Acuña, director de la división de programas de
entretenimiento de Videomedia, 13/06/08, Madrid.
Entrevista a Manuel Aguilera, director de producción de programas de
entretenimiento de Grundy, 17/06/08, Madrid.
Cuestionarios
Cuestionario realizado a productores ejecutivos de cadenas y productoras
españolas (2008): TVE, Tele 5, Antena 3, Gestmusic-Endemol, El Terrat,
Globomedia, Cuarzo, Europroducciones, Videomedia, Martingala, Grundy y
Notro TV.
Páginas web
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.