“It is not your body. It is not your right”: visual arguments of the Argentinean pro-life movement on Instagram

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26441/RC21.1-2022-A21

Keywords:

abortion, Argentina, digital activism, pro-life movement, Instagram, visual communicatio, critical discourse analysis, argumentation; multimodality

Abstract

This paper studies the arguments and mobilization strategies used by the pro-life movement in Argentina on Instagram during the debates about the legalization of abortion in 2018. To analyse these strategies, we compiled a corpus, which includes the images published over eleven months by the two accounts of the pro-life associations with most followers on Instagram. The analysis combines two methods: visual content analysis and multimodal critical discourse analysis. Results show that these accounts used different mobilization repertoires (Unidad provida aimed at mobilizing the supporters even at a local level, while Unidos por las dos vidas wanted to persuade the followers, impact them, and stigmatize women). Nevertheless, both accounts converged in the use of the historical argumentation and persuasion strategies of the anti-abortion movement in Argentina, adapting them to the specific affordances of Instagram, without substantially modifying their content. In addition, on occasions, they also constructed visual and textual counterarguments opposed to those of the pro-choice movement.



Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Raquel Tarullo, CONICET Argentina

Doctora en Ciencias Sociales y Humanas. Investigadora del CONICET, Argentina. Sus líneas de investigación se centran en participación política y activismo en espacios digitales.

Agnese Sampietro, Universitat Jaume I

Investigadora posdoctoral en la Universitat Jaume I (España). Es experta en el análisis lingüístico de la comunicación digital, con especial interés en el uso de los recursos visuales.

References

Acosta, M. (2020). Activismo feminista en Instagram. El caso de la Campaña Nacional por el Derecho al Aborto Legal Seguro y Gratuito en Argentina. Perspectivas de la comunicación, 13(1), 29–46. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-48672020000100029

Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Akal.

Bateman, J. (2018). Position paper on argument and multimodality. Untangling the connections. International Review of Pragmatics 10, 294–308. https://doi.org/https://doi.org/10.1163/18773109-01002008 DOI: https://doi.org/10.1163/18773109-01002008

Brondo, M. (11 de enero de 2015). Descripción. https://www.youtube.com/channel/UCV65mKar0DQwdw7Y2yCUpOQ/about

Chaher, S., Florentín, C. y Gabioud, M. (2020). Grupos antiderechos. La disputa por el sentido en los medios de comunicación y las redes sociales. Asociación Mundial para la Comunicación Cristiana (WACC).

Condit, C.M. (1990). Decoding abortion rhetoric. The communication of social change. University of Illinois Press.

Digital Methods Initiative Database & wiki (2020). DMI tools. https://wiki.digitalmethods.net/Dmi/ToolDatabase

Dulbecco, P. y Jones, D. (2018). Las evangélicas ante los derechos sexuales y reproductivos: más allá de la reacción conservadora. Sociales en Debate. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/socialesendebate/article/view/3347/2744

Felitti, K. (2011). Estrategias de comunicación del activismo católico conservador frente al aborto y el matrimonio igualitario en Argentina. Sociedad y Religión, 34(35), 92–122.

Felitti, K. y Irrazábal, G. (2018). Los no nacidos y las mujeres que los gestaban: significaciones, prácticas políticas y rituales en Buenos Aires. Revista de Estudios Sociales, 67(64), 125–137. https://doi.org/10.7440/res64.2018.10 DOI: https://doi.org/10.7440/res64.2018.10

Fontenla, M. (2008). ¿Qué es el patriarcado? En Gamba, S. y DIZ, T. Diccionario de estudios de género y feminismo, 126-145. Editorial Biblos

Gamir-Ríos, J., Tarullo, R. y Ibáñez-Cuquerella, M. (2021). Multimodal disinformation about otherness on the internet: The spread of racist, xenophobic and Islamophobic fake news in 2020. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 64, 49–64. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3398

Gohn, M. D. G. (1997). Teorias dos movimentos sociais. Paradigmas clássicos e contemporâneos. San Pablo: Edições Loyola.

Gudiño Bessone, P. (2017a). Activismo católico antiabortista en Argentina: performances, discursos y prácticas. Sexualidad, Salud y Sociedad (Rio de Janeiro), 26, 38–67. https://doi.org/10.1590/1984-6487.sess.2017.26.03.a DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6487.sess.2017.26.03.a

Gudiño Bessone, P. (2017b). El aborto en el campo de la memoria y los derechos humanos. Feminismo, Iglesia católica y activismo pro-vida en Argentina. Aposta, 73(73), 86–119.

Gudiño Bessone, P. (2020). Política, religión y antiderechos en los debates por la Ley de IVE. Mora, 8773(26), 217–220. https://doi.org/10.34096/mora.n26.10113 DOI: https://doi.org/10.34096/mora.n26.10113

Igartua Perosanz, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Editorial Bosch.

Irrazábal, G. (2010). El derecho al aborto en discusión: La intervención de grupos católicos en la comisión de salud de la Legislatura de la ciudad de Buenos Aires. Sociologías, 12(24), 308–336. https://doi.org/10.1590/S1517-452220100002000011 DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-45222010000200011

Joffe, C. (2013). The politicization of abortion and the evolution of abortion counseling. American Journal of Public Health, 103(1), 57–65. https://doi.org/10.2105/AJPH.2012.301063 DOI: https://doi.org/10.2105/AJPH.2012.301063

Jones, D. E. y Carbonelli, M. A. (2012). Evangélicos y derechos sexuales y reproductivos: actores y lógicas políticas en la Argentina contemporánea. Ciências Sociais Unisonos, 48(3), 225–234. https://doi.org/10.4013/csu.2012.48.3.05 DOI: https://doi.org/10.4013/csu.2012.48.3.05

Karstanje, M., Ferrari, N. y Verón, Z. (2019). Posverdad y retrocesos. Un análisis de las estrategias discursivas de los grupos antiderechos en el debate legislativo sobre aborto en Argentina. https://www.clacaidigital.info/handle/123456789/1270

Kress, G. y van Leeuwen, T. (2021). Reading images: The grammar of visual design (3.ª ed.). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003099857

Lakoff, G. (2006). No pienses en un elefante. Lenguaje y debate político. Editorial Complutense S.A.

Latinobarómetro. (2018). Latinobarómetro: Análisis de datos. https://www.latinobarometro.org/latContents.jsp

Leaver, T., Highfield, T. y Abidin, C. (2020). Instagram: Visual social media cultures. Polity Press.

Longoni, A. y Bruzzone, G. (Comps.) (2008). El siluetazo. Adriana Hidalgo Editora.

Loza, J. y López, M. (2020). Representaciones y repertorios de expresiones conservadoras organizadas contra el aborto en Argentina (2018-2020). In A. Torres Santana (Ed.), Derechos en riesgo en América Latina:11 estudios sobre grupos neoconservadores (pp. 55-74). Ediciones Desde Abajo.

Messaris, P. (1997). Visual Persuasion: The role of images in advertising. SAGE. DOI: https://doi.org/10.4135/9781452233444

Moakley, P. y Pollack, K. (Eds.). (n.d.). Fetus, 18 weeks. Time | 100 Photographs | The Most Influential Images of All Time. http://100photos.time.com/photos/lennart-nilsson-fetus.

Morán Faúndes, J. M. y Morgan, L. M. (2018). La vida no es una sola: los usos políticos de la “vida” en Latinoamérica, Revista Culturales, 6(1). https://doi.org/10.22234/recu.20180601.e326 DOI: https://doi.org/10.22234/recu.20180601.e326

Morán Faúndes, J. M. y Peñas Defago, M. (2012). Los fundamentalismos religiosos en movimiento. Católicas por el derecho a decidir. http://clacaidigital.info/handle/123456789/944

Morán Faúndes, J. M. (2018). Religión, secularidad y activismo heteropatriarcal: ¿qué sabemos del activismo opositor a los derechos sexuales y reproductivos en América Latina. La Ventana, 47, 97–138. DOI: https://doi.org/10.32870/lv.v5i47.6637

Morán Fuentes, J. (2017). De vida o muerte. Patriarcado, heteronormatividad y el discurso de la vida del activismo “Pro-vida” en la Argentina. Editorial CEA. http://clacaidigital.info/handle/123456789/1068

Morgan, L. M. (2015). Reproductive rights or reproductive justice? Lessons from Argentina. Health and Human Rights, 17(1), 136–47. DOI: https://doi.org/10.2307/healhumarigh.17.1.136

Morocho Sarchi, F. (2019). Instagram: Usos y motivaciones de los jóvenes. Tesis de fin de grado no publicada, Universidad Complutense de Madrid. Disponible en https://eprints.ucm.es/id/eprint/57495/1/INTAGRAM%20USO%20Y%20MOTIVACIONES%20DE%20LOS%20JO%CC%81VENES%20.pdf

Olea, R. (2001). Políticas y representaciones del cuerpo: una campaña antiaborto. Nomadías, 5, 61–67. https://doi.org/10.5354/no.v0i5.51486

Peker, L. (2019). La revolución de las hijas. Paidós.

Peñas Defago, M. y Morán Faúndes, J.M. (2015). Nuevas configuraciones religiosas seculares: las ONG “pro-vida” en las disputas por las políticas sexuales en Argentina. Religião & Sociedade, 35(2), 340-362. http://dx.doi.org/10.1590/0100-85872015v35n2cap14 DOI: https://doi.org/10.1590/0100-85872015v35n2cap14

Petchesky, R. P. (1990). Abortion and woman’s choice: The state, sexuality, and reproductive freedom (2.ª ed.). Northeastern University Press.

Petchesky, R. P. (1987). Fetal images: The power of visual culture in the politics of reproduction. Feminist Studies, 13(2), 263–292. https://doi.org/10.4324/9781315263502-16 DOI: https://doi.org/10.2307/3177802

Ramírez Morales, M. del R. (2021). Entre el verde y el azul: derechos y antiderechos en la arena pública latinoamericana. In R. de la Torre y P. Semán (Eds.), Religiones y espacios públicos en América Latina (pp. 423-436). CLACSO/CALAS.

Rista, M. A. (2019). "Estar a favor del aborto es estar a favor de la vida". Conflictos, re- articulaciones y re-significaciones en torno a la noción vida. Sociales Investiga, 2019, 129–136.

Rosende, L. y Werner, P. (2018). Quiénes llevan los pañuelos celestes. Revista Anfibia. http://revistaanfibia.com/cronica/quienes-llevan-los-panuelos-celestes/

Sampietro, A., Calvo, D. y Campos-Domínguez, E. (2020). Los emojis del 8M: Su uso en Twitter durante las movilizaciones feministas de 2019. Dígitos. Revista de Comunicación Digital, 6, 137-158. https://doi.org/10.7203/rd.v1i6.170 DOI: https://doi.org/10.7203/rd.v1i6.170

Sutton, B. y Vacarezza, N. L. (2020). Abortion Rights in Images: Visual Interventions by Activist Organizations in Argentina. Signs: Journal of Women in Culture and Society, 45(3), 731–757. DOI: https://doi.org/10.1086/706489

Tarullo, R. (2021). La comunicación política en instagram: El caso de las diputadas soror@s en la Argentina. Postdata, 233–256.

Tarullo, R. y Frezzotti, Y. (2020). Sobre la participación digital de la juventud universitaria en Argentina: El hashtivismo y el emojivismo como estrategias de compromiso cívico. Austral Comunicación, 9(2), 609-634. https://doi.org/10.26422/aucom.2020.0902.tar DOI: https://doi.org/10.26422/aucom.2020.0902.tar

Tarullo, R. y García, M. (2020). Hashtivismo feminista en Instagram: #NiñasNoMadres de @actrices.argentinas. Dígitos. Revista de Comunicación Digital, 6, 31-54. https://doi.org/10.7203/rd.v1i6.172 DOI: https://doi.org/10.7203/rd.v1i6.172

Torres, V. (2021). Lo visual se suma: una mirada sobre Instagram y su uso en la campaña nacional por la legalización del aborto entre 2018-2019. Millcayac - Revista Digital De Ciencias Sociales, 8(14), 349–390. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/millca-digital/article/view/4286 DOI: https://doi.org/10.48162/rev.33.016

Vacarezza, N. (2012). Política de los afectos, tecnologías de visualización y usos del terror en los discursos de los grupos contrarios a la legalización del aborto. Papeles de Trabajo: La Revista Electrónica Del IDAES, 6(10), 46–61.

Vaggione, J. M. (2005). Reactive Politicization and Religious Dissidence: The Political Mutations of the Religious. Social Theory and Practice, 31(2), 165–188. DOI: https://doi.org/10.5840/soctheorpract200531210

Vaggione, J. M. (2009). La sexualidad en el mundo post secular. El activismo religioso y los derechos sexuales y reproductivos. En Gerlero, M.S. (Ed.), Derecho a la sexualidad (pp. 141-159). Grinberg.

Vaggione, J. M. (2012). La ‘cultura de la vida’. Desplazamientos estratégicos del activismo católico conservador frente a los derechos sexuales y reproductivos. Religião e Sociedade, 32(2), 57–80. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-85872012000200004

Vaggione, J. M. y Mujica, J. (2013). A modo de introducción: algunos puntos de discusión en torno al activismo (religioso) conservador en América Latina. En J. M. Vaggione y J. Mujica (Eds.), Conservadurismos, religión y política. Perspectivas de investigación en América Latina (pp. 17–40). Ferreyra.

Van Leeuwen, T. (2008). Discourse and practice. New tools for critical discourse analysis. Oxford University press. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195323306.001.0001

Wodak, R. y Meyer, M. (2001). Methods of critical discourse analysis. SAGE. DOI: https://doi.org/10.4135/9780857028020

Listado de imágenes

Figura 1. Post 121-PRV: https://www.instagram.com/p/BmJyU9ghbm6

Figura 3. Post 301-PRV: https://www.instagram.com/p/BjsZmhUlO7

Figura 3. Post 309-PRV: https://www.instagram.com/p/BjsZmhUlO7_/

Figura 3. Post 300-PRV: https://www.instagram.com/p/BjaiOXBFQlX/

Figura 3. Post 302-PVR: https://www.instagram.com/p/Bjsa6y3lQmz/

Figura 3. Post 200-PVR: https://www.instagram.com/p/BjsbrF-lMJ3/

Figura 3. Post 297-PVR: https://www.instagram.com/p/BjsnJsIlcSM/

Figura 4. Post 320-PRV https://www.instagram.com/p/BiunLWDF1MI/

Figura 5. Post 195-DVS: https://www.instagram.com/p/Bkpli2IFYOh/

Figura 5. Post 85-DVS: https://www.instagram.com/p/BrTF84KntJp/

Figura 5. Post 187-DVS: https://www.instagram.com/p/Bk22ozYlWDA/

Figura 6. Post148-DVS: https://www.instagram.com/p/Bknws5-FK8i/

Figura 7. Post 118-DVS: https://www.instagram.com/p/Bld44Fzg9pD/

Figura 8. Post 90-DVS: https://www.instagram.com/p/Bp0crPUHsQe/

Figura 8. Post 218-DVS: https://www.instagram.com/p/BkaVYBGFWKv/

Figura 8. Post 102-DVS: Instagram. https://www.instagram.com/p/BpLOOeqHo24/

Published

18/03/2022

How to Cite

Tarullo, R., & Sampietro, A. (2022). “It is not your body. It is not your right”: visual arguments of the Argentinean pro-life movement on Instagram. Revista De Comunicación, 21(1), 411–431. https://doi.org/10.26441/RC21.1-2022-A21

Issue

Section

Papers