The infotainment report: evolution of the genre in the general-interest television channels in Spain (1990-2020)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26441/RC20.2-2021-A9

Keywords:

television, television genres, infotainment, TV report, hybridization, television information, sensationalism, television program

Abstract

The macro-genre of TV infotainment comprises several genres and, regardless of the label under which each is defined, offers a wide range of variations and combinations that are constantly being reinvented. The infotainment report implies a mutation of the purely informative genre, as the representation of everyday lives has become a major television spectacle with its own characteristics. This research identifies 29 infotainment programmes broadcast on generalist television in Spain between 1990 and 2020 and analizes their evolution. The channels that have broadcast the highest number of infotainment reports are La Sexta (eleven programmes) and Cuatro (eight), followed by TVE ‘s La 1 (four), Antena 3 (three) and Telecinco (three). The results show that infotainment reports, most of which are produced by companies outside the channels, have a documentary-style aesthetic, deal with stories about ordinary people, give the reporter a leading role, appeal to emotion and promote the hybridisation of the genre.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

José Alberto García-Avilés, Universidad Miguel Hernández de Elche

Doctor en Comunicación por la Universidad de Navarra y Profesor Titular del Departamento de Ciencias Sociales y Humanas de la Universidad Miguel Hernández de Elche. Imparte clases en el programa de Máster en Innovación en Periodismo. Su investigación se centra en la innovación periodística y en la calidad de los medios. Es miembro de la junta directiva de la Asociación Española de Periodística y de la AE-IC.

References

Balín, M. (2007). Entrevista a Carolina Cubillo. Diario Sur. 25 noviembre 2007.

Berrocal Gonzalo, S.; Redondo García, M. y Torres Chico, L. M. (2015). La crisis como espectáculo: el infoentretenimiento en las noticias sobre el rescate bancario en la prensa española de referencia. Communication & Society, 28, 1-16. https://doi.org/10.15581/003.28.4.1-16 DOI: https://doi.org/10.15581/003.28.4.sp.1-16

Berrocal Gonzalo, S.; Redondo García, M., Martín Jiménez, V. y Campos Domínguez, E. M. (2014). La presencia del infoentretenimiento en los canales generalistas de la TDT española. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 85-103. https://doi.org/10.4185/RLCS-2014-1002 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2014-1002

Berrocal-Gonzalo, S. (Ed.) (2017). Politainment: la política como espectáculo en los medios de comunicación. Valencia: Tirant Humanidades.

Brants, K. (1998). Who’s afraid of infotainment. European Journal of Communication, 13, 315-335. https://doi.org/10.1177/0267323198013003002 DOI: https://doi.org/10.1177/0267323198013003002

Carrillo, N. (2013). El género-tendencia del infoentretenimiento: definición, características y vías de estudio. En Ferré Pavia, C. (Ed.). Infoentretenimiento. El formato imparable de la era del espectáculo. Barcelona: UOC.

Casero Ripollés, A. y Marzal Felici, J. (eds.) (2011). Periodismo en televisión: nuevos horizontes, nuevas tendencias. Sevilla: Comunicación Social.

Corner, J. (2002). Performing the real: Documentary diversions. Television & New Media, 3(3), 255-269. https://doi.org/10.1177/152747640200300302 DOI: https://doi.org/10.1177/152747640200300302

Domínguez-Quintas, S., y Arévalo-Iglesias, L. (2020). La evolución del reportaje en televisión: infoentretenimiento y espectacularización de la realidad. Un nuevo género en el cambio de milenio. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(2), 519-528. https://doi.org/10.5209/esmp.67793 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.67793

García-Avilés, J. A. (1999). El pseudoperiodismo satírico, un género creciente en la neotelevisión. Diálogos de la comunicación, (55), 18-29.

García-Avilés, J. A. (2007). El infoentretenimiento en los informativos líderes de audiencia en la Unión Europea, Anàlisi, 35, 47-63. https://www.raco.cat/index.php/Analisi/article/view/74254

García-Avilés, J. A. (2009). La desinformación. En Herrero, J. C. (Ed.) Manual de teoría de la información y de la comunicación. Madrid: Universitas, pp. 327-346.

Gárgoles, P. (2009). Liborio Sánchez vuelve a la tele para dirigir un programa de reportajes, Europa Press, 10 de noviembre de 2009.

Gimeno, L. y Sánchez, M. (2016). Salvados o el éxito de un buen guión periodístico. Institut de Formació Continua. Universidad de Barcelona.

Gómez Martín, M. (2006). Los nuevos géneros de la neotelevisión. Área abierta, (13), 1.

Gómez-Rubio, L., López-Vidales, N., y Blanco-Huerta, M. I. (2020). Reportajes entre la información y el entretenimiento factual: Enviado especial, En el punto de mira y Comando actualidad. El Profesional de la Información, 29(2). https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.02 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.02

González Requena, J. (1985). Introducción a una teoría del espectáculo. Revista Telos, 4, 33-44.

Gordillo Álvarez, I., Guarinos, V., Checa Godoy, A., Ramírez Alvarado, M. D. M., Jiménez-Varea, J., López Rodríguez, De los Santos, F. J., y Pérez-Gómez, M. Á. (2010). Hibridaciones de la hipertelevisión: información y entretenimiento en los modelos de infoentertaiment. Revista Comunicación, 9(1), 93-106. DOI: https://doi.org/10.12795/AdMIRA.2011.01.01

Gordillo, I. (2009). La hipertelevisión: géneros y formatos. Nuevas y viejas tendencias en la televisión del siglo XXI. Manual de Narrativa Televisiva. Madrid: Síntesis.

Imbert, G. (2008). El transformismo televisivo. Postelevisión e imaginarios sociales. Madrid: Cátedra.

Jabonero, D. G. (2011). Entrevista con Samantha Villar. Fórmula TV, 16 de septiembre de 2011.

Juste, V. (2013). El director de ‘LAB: tal como somos’: “El programa va a cambiar muchos prejuicios de los españoles”. El Televisero. 15 de diciembre de 2013. http://www.eltelevisero.com/2013/12/el-director-de-lab-tal-como-somos-e-2/

La Sexta (2017). Conoce las tripas de los lugares más icónicos del país con Dentro de, la serie documental narrada por Cristina Pedroche https://www.lasexta.com/programas/dentro-de/avances/conoce-las-tripas-de-los-lugares-mas-iconicos-del-pais-con-dentro-de-la-serie-documental-narrada-por-cristina-pedroche_201705035909f4440cf2461b6df763d8.html

Langer, J. (1998). Tabloid television: popular journalism and the "other news". Londres: Routledge.

Lozano Rendón, J. C. (2004). Espectacularización de la información en noticieros televisivos de Canadá, Estados Unidos y México. Diálogo político, 21, pp. 101-116.

Luzón, V., y Ferrer, I. (2008). Espectáculo informativo en noticies de sociedad: el caso de Madeleine McCann. Trípodos, (22), 137-148.

Mercado Sáez, M. T. (2005). El infoshow con cámara oculta ¿Investigación periodística o espectáculo? Sala de Prensa, 3(85), 20 de octubre.

Nabi, R. (2007). Determining dimensions of Reality: A concept Mapping of the Reality TV Landscape. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 51, 2, 371-390. DOI: https://doi.org/10.1080/08838150701307111

Ortells Badenes, S. (2011). La consolidación de los programas de infoentretenimiento en el panorama televisivo español. Fòrum De Recerca, (16), 279-291.

Ortells Badenes, S. (2015). Los magazines de actualidad basados en el infoentretenimiento: nuevos rasgos del lenguaje audiovisual en el periodismo televisivo. Signo y pensamiento, 34(66), 44-61. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp34-66.mabi

Pérez-Lanzac, C. (2010). Sea corriente y batirá récords de audiencia. El País, 28 de marzo de 2010.

Puelles, M. (2020). Vuelve Equipo de investigación. La Vanguardia, 11 de septiembre. https://www.lavanguardia.com/television/20200911/483396636697/equipo-investigacion-vuelve-gloria-serra-entrevista.html

Ramírez Alvarado, M. y Gordillo Álvarez, I. (2013). Modelos de tele-realidad: nomenclaturas actualizadas del hipergénero docudramático. Anuario ININCO: investigaciones de la comunicación, 25(1), 339-364.

Redondo García, M. y Campos Domínguez, E. (2015). Implicaciones éticas del infoentretenimiento televisivo. Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisi, 32(1), 73-89. https://www.raco.cat/index.php/Comunicacio/article/view/296952

Salgado Losada, A. (2011). Actualidad, humor y entretenimiento en los programas de televisión: de la terminología a la realidad profesional. Trípodos, (27), 59-73.

Saló, G. (2003). ¿Qué es eso del formato? Cómo nace y se desarrolla un programa de televisión. Barcelona: Gedisa.

Segado-Boj, F. (2015). Amarillismo e infoentretenimiento en la información televisiva sobre la crisis económica: el caso de Cuatro TV (2012). Revista Internacional de Historia de la Comunicación, 5, 76-88. https://doi.org/10.12795/RiHC.2015.i05.05 DOI: https://doi.org/10.12795/RiHC.2015.i05.05

Torrús, A. (2012). Sacamos la cámara y empieza la vida. Público, 17 de febrero de 2012.

Valhondo Crego, J. L. (2011). Sátira televisiva y democracia en España: la popularización de la información política a través de la sátira. Barcelona: UOC.

Vázquez La Hoz, B. y Román Portas, M. (2013). Vidas Anónimas (La Sexta): equilibrio entre realidad auténtica y realidad dirigida. Estudios Sobre el Mensaje Periodístico, 19, 1067-1075. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42191 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42191

Published

14/09/2021

How to Cite

García-Avilés, J. A. (2021). The infotainment report: evolution of the genre in the general-interest television channels in Spain (1990-2020). Revista De Comunicación, 20(2), 171–188. https://doi.org/10.26441/RC20.2-2021-A9

Issue

Section

Papers