Breakdowns of the chronology and sense: a narratological approach to From the Life of the Marionettes
DOI:
https://doi.org/10.26441/RC18.2-2019-A15Keywords:
audiovisual narrative, structural analysis, Ingmar Bergman, from the life of the marionettes, flashback, film analysisAbstract
The present article proposes an approach to one of the less studied films of the Swedish director Ingmar Bergman: From the life of the Marionettes (Aus dem Leben der Marionetten, 1980). We are particularly interested in the study of the filmic form and the traces of the enunciation as generators of meanings. Therefore, we will use a hybrid methodology that combines the structural analysis of the story with the application of formal microanalysis processes. We intend to demonstrate how strictly formal decisions respond intimately to the question of the meaning that triggers the drama and the complexity of the characters. We will divide the fields of analysis into three specific categories: the chronology of the diegesis (frictions between the time of the story and the time of the film), the system of narrators and the temporal management of the point of view (especially in the significant implications of flashbacks and flash-forwards).
Metrics
References
Aumont, J. y Marie, M. (1990). Análisis del film. Barcelona: Paidós.
Barthes, R. (1980). S/Z. Madrid: Siglo XXI de España.
Barthes, R. (1985). La aventura semiológica. Barcelona: Paidós.
Berenstein, A. (2011). La construcción del relato de la melancolía en el imaginario cultural. Trama&Fondo, 30, pp. 103-108. Recuperado de: http://bit.ly/2YBmlLF
Bergman, I. (1946). Jack hos skandespelarna. Estocolmo: Bonniers.
Bergman, I. (2001). Imágenes. Barcelona: Tusquets.
Bordwell, D. (1996). La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.
Branigan, E. (1992). Narrative Comprehension and Film. London: Routledge
Brecht, B. (2004). Escritos sobre teatro. Barcelona: Alba.
Casetti, F. (1989). El film y su espectador. Madrid: Cátedra.
Català Domènech, J. M. (2016). La gran espiral: Capitalismo y paranoia. Vitoria: Sans Soleil.
Company, J. M. (1999). Ingmar Bergman. Madrid: Cátedra.
Deleuze, G. (1989). Lógicas del sentido. Barcelona: Paidós.
Díez Puertas, E. (2006). Narratividad fílmica. Escribir la pantalla, pensar la imagen. Madrid: Fundamentos.
Escudero, A. (2017). Heidegger en el laberinto de la modernidad. Madrid: Arena Libros.
Font, D. (2002). Paisajes de la modernidad. Barcelona: Paidós.
Gado, F. (1986). The passion of Ingmar Bergman. Durkham: Duke University Press.
García Catalán, S. y Sorolla Romero, T. (2014). Morfologías de nuestros áridos días felices. L´Atalante, 17, pp. 46-52. Recuperado de: http://bit.ly/2yNTDrB
Gaudreault, A. y Jost, F. (1995). El relato cinematográfico: ciencia y narratología. Barcelona: Paidós.
Genette, G. (1989). Figuras III. Barcelona: Lumen.
Genette, G. (2004). Metalepsis. De la figura a la ficción. México D.F: Fondo de Cultura Económica.
Gómez Tarín, F. J. (2011). Elementos de narrativa audiovisual: Expresión y narración. Cantabria: Shangrila.
Gómez Tarín, F. J. (2018). Apocalipsis y melodrama: El tiempo suspendido y la herida final. L´Atalante, 25, pp. 41-53.
Gómez Tarín, F. J. y Marzal, J. (2015). Diccionario de conceptos y términos audiovisuales. Madrid: Cátedra.
González Hortigüela, T. (2017). Saraband: Más allá del fantasma materno. Trama&Fondo, 43, pp. 145-156. Recuperado de: http://bit.ly/2ZNuLMb
González Requena, J. y Ortiz De Zárate, A. (2007). El espot publicitario: Las metamorfosis del deseo. Madrid: Cátedra.
Heidegger, M. (2009). Ser y tiempo. Madrid: Trotta.
Humphrey, D. (2013). Queer Bergman: Sexuality, Gender, and the European Art Cinema. Texas: University of Texas Press.
Kinder, M. (1981). “From the life of the marionettes to The Devil´s Wanton: Bergman´s creative transformation of a recurring nightmare”. Film Quarterly, 34 (3), pp. 26-37. Doi: 10.2307/1212035
Krutnik, F. (2006). In a Lonely Street: Film noir, Genre, Masculinity. Londres: Routledge.
Machado, A. (2009). El sujeto en la pantalla: La aventura del espectador, del deseo a la acción. Madrid: Gedisa.
Marzal Felici, J. (2004). Guía para ver y analizar “Ciudadano Kane”. Valencia: Nau Llibres.
Metz, C. (2002). Ensayos sobre la significación en el cine (1964-1968) (Vol. I). Barcelona: Paidós.
Luchoomun, L. (2012). Mental Images in Cinema: Flashback, Imagined Voices, Fantasy, Dream, Hallucination and Madness in Film (Tesis inédita de doctorado). University of Roehampton, Londres. Recuperado: https://buff.ly/2ikTOGi
Lyotard, J.-F. (1986). La postmodernidad explicada a los niños. Madrid: Gedisa.
Orr, C. (2000). Scenes from the class struggle in Sweden: Persona As Brechtian Melodrama. En L. Michaels (Ed.), Ingmar Bergman´s Persona (pp. 86-109). Cambridge: Cambridge University Press.
Palao-Errando, J. A., Loriguillo-López, A. y Sorolla-Romero, T. (2018). Beyond the screen, Beyond the Story: The Rhetorical Battery of Post-Classical Films. Quarterly Review of Film and Video, 35 (3), pp. 224-245. https://doi.org/10.1080/10509208.2017.1409097
Planes Pedreño, J. A. (2018). El presente devorado por el pasado: declinaciones del flashback metaléptico y sus resonancias en el discurso memorístico de La prima Angélica. Hispanic Research Journal, 19 (1), pp. 89-104. https://doi.org/10.1080/14682737.2018.1419005
Planes Pedreño, J. A. y Rodríguez Serrano, A. (2019): El espectro corporeizado: resonancias del flashback metaléptico en Fresas salvajes (Smultronstället, 1957). Trípodos, 44, pp. 105-120. Recuperado de: http://bit.ly/313wDkv
Puigdomènech, J. (2004). Ingmar Bergman: El último existencialista. Madrid: JC.
Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Pontevedra: Ellago Ediciones.
Rodríguez Serrano, A. (2017). Narrar el tiempo hacia la muerte. Análisis fílmico de Gritos y susurros (Viskningar och rop, Ingmar Bergman, 1972). Communication & Society, 30 (3), pp. 13-28. Doi: 10.15581/003.30.3.13-28
Sjögren, H. (2002). Lek och raseri: Ingmar Bergman teater 1938-2002. Estocolmo: Carlssons Bokförlag.
Sontag, S. (1967). Persona. Sight and Sound, 36 (4), p. 186.
Steene, B. (2005). Ingmar Bergman: A reference guide. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Turim, M. (1989). Flashbacks in Film. London: Routledge.
Wood, R. (1994). Persona Revisited. Cineaction, 34, pp. 59-67.
Wood, R. (2009). Ingmar Bergman. Detroit: Wayne State University Press.
Zunzunegui, S. (2016). La mirada cercana: Microanálisis fílmico. Cantabria: Shangrila.
Zumalde, I. (2011). La experiencia fílmica: Cine, pensamiento y emoción. Madrid: Cátedra.