Changes on the Andean World: Felipe Guamán Poma de Ayala and Martin Chambi as eyewitnesses.
Keywords:
Cuzco, Drawing, Photography, Chambi, Guamán PomaAbstract
The article focusses on the comparison of the work of Felipe Guaman Poma de Ayala’s Nueva Corónica y Buen Gobierno (ca. 1615) and Martín Chambi´s photographic covers for La Crónica (1918-1929). It aims to characterize their artistic vision under the eyewitness concept (“Testigo Visual”), that is, a self-conscious attitude toward the registration and artistic representation in defined moments of cultural crisis in Cuzco (Perú) like the beginning of the Colonial era or, three centuries later, when the industrial and modern life arrived to Cuzco in the 20th century.
Metrics
References
Adorno, R. (2001). Guaman Poma and his illustrated chronicle from Colonial Perú: From
a century of Scholarship to a New Era of Searching. Copenhague: Museum
Tusculanum y University of Copenhague Press.
Adorno, R. (1986). Guaman Poma: Writing and Resistance in Colonial Peru. Austin:
University of Texas Press.
Aracil, B. (2009). Sobre el proceso de creación de un imaginario múltiple:
América durante el período colonial. En C. Alemany y B. Aracil (Ed.), América en
el imaginario europeo (p. 13-29). Alicante: Universidad de Alicante.
Borda, R. (2013). Precursor del fotoperiodismo. En El Peruano, 15-11, p. 4 y 5.
Burke, P. (2008). Cómo interrogar a los testimonios visuales. En J. Palos y D.
Carrió (Coord.), Historia Imaginada. Construcciones visuales del pasado en la Europa
Moderna (29-40). Madrid: Centro de Estudios Europa Hispánica – Universitat de
Barcelona.
Burke, P. (2005). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico.
Barcelona: Crítica.
Estabridis, R. (2002). El grabado en Lima virreinal: Documento histórico y artístico
(siglos XVI al XIX). Lima: UNMSM.
De Holland, A. (2008). Nueva Corónica: Tradiciones artísticas europeas en el virreinato
del Perú. Cusco: CBC.
Flores Ochoa, J. (2010). Chambi ciudadano del Cusco. En A. Garay, Martín
Chambi, por sí mismo (pp. 221 - 243). Piura – Pamplona: Udep – Eunsa.
Garay, A. (2010). Martín Chambi, por sí mismo. Piura y Pamplona: Udep – Eunsa.
Garay, A. y Villacorta, J. (2012). Un arte arequipeño: maestros del retrato fotográfico.
Lima: Minera Cerro Verde.
Gisbert, T. (1992). The artistic world of Felipe Guaman Poma. En R. Adorno et.
Al., Guaman Poma de Ayala. The Colonial art of an Andean Author (75-91). Nueva
York: America Society.
Guaman Poma de Ayala, F. (1993). Nueva Corónica y buen gobierno [ca. 1615]. Lima:
FCE.
Huayhuaca, J. (1993). Martín Chambi, fotógrafo. Lima: Ifea.
López-Baralt, M. (1988). Icono y conquista. Guaman Poma. Madrid: Hiperión.
Málaga, A. (2015). Las imágenes en la sociedad arequipeña. En Fotografía Max T.
Vargas Arequipa y La Paz (págs..). Piura: Universidad de Piura.
Méndez, C. (2011). De indio a serrano: nociones de raza y geografía en el Perú
(siglos XVIII-XXI). Histórica, XXXV. 1, 53 – 102.
Nieto, V. y Checa, F. (2000). El Renacimiento: formación y crisis del modelo clásico.
Madrid: Istmo.
Palos Peñarroya, J. (2000). El testimonio de las imágenes. Pedralbes, 20, 127-142.
Porras Barrenechea, R. (1948). El cronista indio Felipe Huamán Poma de Ayala.
Lima: Lumen.
Schwarz, H. (2007). Martín Chambi: corresponsal gráfico (1918 – 1929). En
Martín Chambi. Madrid: Fundación Telefónica y Ed. La Fábrica.
Velezmoro-Montes, V. (2008). Y no hay remedio… Imágenes reinventadas para
un discurso ideológico en el manuscrito de Felipe Guaman Poma de Ayala. En J.
Palos y D. Carrió (Coord.) Historia Imaginada. Construcciones visuales del pasado en la
Europa Moderna (359-384). Madrid: Centro de Estudios Europa Hispánica –
Universitat de Barcelona.
Velezmoro-Montes, V. (2002). La crónica ilustrada de Felipe Guamán Poma de Ayala.
Propuesta de clasificación iconográfica. Trabajo de investigación tutelado. Inédito.
Villacorta, J. y Garay, A. (2015). Max T. Vargas: el fotógrafo como empresario y
artista en el altiplano peruano boliviano (pp. 127 - 167). En Fotografía Max T.
Vargas Arequipa y La Paz. Piura: Universidad de Pi
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.